,
Berita

10 Prebet Tentera Telanjang, Dipukul & Dipaksa Berdiri Dalam Hujan Lebih 5 Jam

Gempak
07/08/2024
04:55 MYT
Tentera Diraja Thai (RTA) menyatakan bahawa insiden melibatkan pegawai kanannya yang didakwa mengarahkan lebih 10 prebet untuk berdiri sambil telanjang dalam hujan selama lebih lima jam dan memukul mereka sedang disiasat, lapor saluran berita Bangkok Post.

Tatatertib Dikenakan

Timbalan jurucakap RTA Kolonel Richa Suksuwanon berkata, tindakan sedemikian adalah salah, sambil menambah, Panglima Tentera Darat, Jeneral Charoenchai Hinthao sentiasa menekankan supaya tindakan tatatertib dilaksanakan berdasarkan peraturan tentera.
Beliau secara konsisten menyelar hukuman tidak wajar dan melampaui batas.
Insiden yang berlaku dalam Batalion Berkuda ke-25, Rejimen Berkuda Ke-4, Pengawal Diraja di Chiang Mai pada Khamis lalu itu disiarkan di laman Facebook, Survive oleh adik perempuan salah seorang prebet yang didakwa telah dianiaya.
Menurutnya, semua prebet itu diarah berbogel dalam hujan selama kira-kira enam jam, di mana mereka turut dipukul, ditendang dan dipijak.
Richa berkata, dua jawatankuasa berasingan telah dibentuk untuk menyiasat kejadian itu bagi memastikan keadilan ditegakkan tanpa berat sebelah.
Beliau juga membayangkan bahawa beberapa pegawai tentera mungkin melanggar dasar RTA dan arahan Menteri Pertahanan Sutin Klungsang mengenai langkah-langkah tatatertib, sambil menegaskan, pegawai terbabit mesti dihukum jika didapati bersalah.
Dakwaan bahawa pegawai itu mabuk juga sedang disiasat, katanya.

BERITA TRENDING:#FailJenayah: Pembunuhan Kejam Along Spoon, Mayat Disumbat Dalam Guni & Pembunuh Bebas Selepas Penjara 33 Tahun

BERITA TRENDING:Kes Bunuh Farah Kartini: Isteri Tertuduh Belum Bersedia Tampil

BERITA TRENDING:Larikan Dua Kanak-Kanak, Penjual Goreng Pisang Dihadapkan Ke Mahkamah

BERITA TRENDING:Lelaki Berpakaian Wanita ‘Kantoi‘ Curi Baju Dalam

Richa tidak menjawab soalan sama ada pegawai itu boleh didakwa kerana melakukan jenayah tetapi hanya berkata, jawatankuasa yang dibentuk sedang menangani perkara itu.
Sementara itu, dilaporkan bahawa Sutin akan membincangkan supaya langkah-langkah disiplin ketenteraan diselaraskan dengan standard global.
Sumber: Kosmo!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Komposer Ooi Eow Jin Meninggal Dunia

gempak
18/09/2024
11:16 MYT
Komposer dan pemuzik terkenal, Datuk Ooi Eow Jin meninggal dunia akibat sakit tua pada petang Rabu.
Viral

Didakwa Amal Ilmu Hitam, 5 Individu Dipukul Sampai Mati

gempak
15/09/2024
20:38 MYT
Lima orang termasuk tiga wanita dipukul sampai mati kerana didakwa mengamalkan ilmu sihir di negeri Chhattisgarh di tengah India, pada Ahad.
Berita

Malaysia Ambil Maklum Laporan Kapal Tentera Laut Asing Di ZEE

gempak
10/09/2024
05:25 MYT
Kementerian Luar Negeri Malaysia mengambil maklum laporan baru-baru ini mengenai kehadiran sebuah kapal tentera laut asing berhampiran pelantar minyak luar pesisir di Malaysia.
Berita

Remaja Meninggal Dunia Selepas Rebah Ketika Main Bola Sepak

gempak
09/09/2024
16:25 MYT
Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun meninggal dunia ketika sedang bermain bola sepak di padang Semenyih,Selangor, pada Sabtu.
Viral

Gara-Gara Makan Berlebihan, Kucing 'Oyen' Cecah Berat Lebih 17 Kilogram

gempak
08/09/2024
11:55 MYT
Seekor kucing jantan gergasi yang memiliki berat menyamai kanak-kanak ditemui tinggal di ruang bawah tanah sambil makan biskut dan minum sup.