,
Hiburan

1,100 Kediaman di Jasin Bakal Dapat Akses Internet Berkelajuan Tinggi Setaraf Negara Maju

Kamaruddin Razal
08/01/2019
13:13 MYT
Projek rintis bagi Pelan Gentian Optik dan Kesalinghubungan Negara (NFCP) yang dibangunkan kerajaan bersama Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah berjaya disiapkan lebih awal dari perancangan dan ia membuka akses internet berkelajuan tinggi atau high speed broadband (HSBB) di 1,100 kediaman di Jasin, Melaka.
Penduduk di Kuarters Polis Jasin, Taman Merbau Perdana, Taman Maju dan Felda Kemendor kini dapat menikmati kelajuan internet setaraf negara maju mencecah 1 gigabit sesaat (1Gbps) pada harga berpatutan.
Difahamkan, Jasin dipilih kerana beberapa perkara, termasuklah kerana berada di kawasan zon pinggir bandar serta penempatan yang pelbagai.
Ia membolehkan pihak TNB menguji pelbagai senario berbeza dalam projek rintis terbabit untuk membuat keputusan lanjut mengenainya.
Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo berkata, projek ini penting untuk menilai aspek teknikal, keselamatan, dan keboleharapan komersial NFCP.
"Kerajaan dan TNB akan melihat secara keseluruhan hasil projek rintis ini untuk membuat pertimbangan mengenai kemungkinan melaksanakannya pada skala lebih besar di seluruh negara," katanya.
Gobind ditemui di majlis pelancaran Projek rintis bagi Pelan Gentian Optik dan Kesalinghubungan Negara (NFCP) di Jasin pagi tadi.
Turut hadir ialah Exco Komunikasi, Multimedia, Pembangunan Belia dan Sukan Negeri Melaka, Kerk Chee Yee dan Pengerusi TNB Tan Sri Leo Moggie.
Hadir sama ialah Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Astro, Henry Tan.
Penduduk Jasin di tiga kawasan projek rintis ini boleh melanggan pakej perkhidmatan jalur lebar yang ditawarkan lapan Penyedia Perkhidmatan Runcit (Retail Service Providers) termasuklah Astro.
BACA: Penduduk Jasin Boleh Nikmati Internet 50Mbps Bersama Family Pack Untuk RM99 Sebulan Menerusi Astro Broadband Bundle
Foto: Astro Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Advertorial

Sakit Hati Nak Stream X-Change Tapi Internet Slow? Tak Perlu Pening Kepala Langgan Pelan redONE Postpaid 5G SMART Untuk Telefon Pintar 5G PERCUMA Serta Data Pantas Tanpa Drama!

gempak
31/08/2024
05:55 MYT
Bayangkan tengah syok layan drama tapi internet asyik buffering, siapa je yang tak annoyed kan?
Berita

Kematian Nuraina Humaira, Remaja Lelaki 17 Tahun Ditahan Polis

gempak
18/08/2024
20:55 MYT
Remaja lelaki berusia 17 tahun ditahan, disyaki terbabit kes kematian kanak-kanak orang asli yang ditemukan di kawasan paya di perkampungan Orang Asli Kampung Bersah, Pos Kuala Mu.
Laman Utama

Pemenang Utama ‘Mirinda Riang Raya & Menang Bersama-Sama The Experts’ Terkejut Dapat Kereta Proton X50 - “Kira Macam Hadiah Hari Jadi Saya”

gempak
02/07/2024
04:55 MYT
Pemenang utama kempen ‘Mirinda Riang Raya & Menang Bersama-Sama The Experts’ iaitu Mohd Zaki Hassan, 41 melahirkan rasa syukur apabila menerima hadiah sebuah kereta jenama Proton X50.
Berita

33 Pengunjung Kolam Air Panas Jasin Disyaki Dijangkiti Kencing Tikus

gempak
12/06/2024
17:52 MYT
Seramai 33 individu termasuk pelajar dan guru sebuah sekolah di negeri ini disyaki dijangkiti wabak Probable Leptospirosis atau kencing tikus selepas mengunjungi Kolam Air Panas Jasin, sejak minggu lalu.
Viral

Kabosu, Anjing Di Sebalik Meme Popular Di Internet Ini Telah Pergi Buat Selamanya…

gempak
24/05/2024
10:20 MYT
Sensasi internet, anjing bernama Kabosu yang terkenal di seluruh dunia maya dilaporkan telah pergi buat selamanya pada Jumaat.