Prasarana Malaysia Bhd akan memberi bantuan khas berjumlah RM1,000 setiap seorang bagi semua 213 mangsa yang terlibat dalam nahas pertembungan LRT malam tadi.

Pengerusinya Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, bantuan itu akan diberikan kepada semua individu tanpa mengira tahap kecederaan yang dialami.

"Selain itu, kita juga akan memberi bantuan khas kepada mereka yang dimasukkan ke hospital termasuk menanggung kos perubatan, rawatan susulan dan sebagainya, sejak mula masuk hingga pulih semula.

"InsyaAllah, kita akan memberi sokongan perubatan kepada semua mereka, iaitu seramai 64 orang," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Bagaimanapun, jumlah bantuan khas kepada mereka yang dimasukkan ke hospital adalah bergantung kepada setiap kes.

Selain itu, Tajuddin turut memaklumkan bahawa pihak Prasarana juga akan memberi bantuan kepada mereka yang hilang pendapatan disebabkan oleh kemalangan itu.

"Kami sangat prihatin kepada nasib keluarga mereka, yang ramai anak dan sebagainya. Jadi kita akan bantu kelangsungan hidup sehingga dia boleh kerja seperti biasa," katanya.

Dalam kejadian pada pukul 8.45 malam tadi, seramai 213 penumpang cedera dengan 47 daripadanya cedera parah akibat pertembungan dua tren LRT laluan Kelana Jaya.

Kejadian berlaku di dalam terowong antara Stesen LRT KLCC dan Stesen LRT Kampung Baru, melibatkan satu tren yang membawa penumpang dan sebuah tren rosak yang sedang dipandu uji.