Beregu lelaki utama negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik bakal menerima insentif wang tunai lebih RM200,000 setiap seorang susulan kejayaan mereka menjuarai Kejohanan Badminton Dunia 2022 di Tokyo, Jepun pada Ahad.

Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Tan Sri Mohamad Norza Zakaria berkata, daripada jumlah tersebut, RM150,000 diberikan badan induk itu, manakala selebihnya daripada syarikat peralatan sukan Yonex selaku penaja.

Mohamad Norza juga memaklumkan beregu itu akan menerima RM20,000 setiap seorang menerusi Skim Hadiah Kemenangan Sukan (SHAKAM) di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS).

"Ini hanya peringkat awal. Apa yang saya boleh beritahu ialah saya akan berbincang dengan pihak kerajaan dan penaja bagi memastikan mereka menerima ganjaran sewajarnya," katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada Isnin.

Mohamad Norza berkata, beliau juga akan mencadangkan supaya jumlah insentif wang tunai SHAKAM dinaikkan sesuai dengan kejayaan beregu berkenaan.

"Saya akan mengusulkan kepada Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu untuk mempertimbangkan jumlah yang sepatutnya.

"Perbincangan juga akan dibuat bersama pemegang taruh yang lain supaya beregu ini diberi ganjaran yang sepatutnya," katanya.

Dalam aksi final Kejohanan Dunia di Gimnasium Metropolitan Tokyo, Aaron-Wooi Yik menewaskan juara dunia tiga kali dari Indonesia, Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan 21-19, 21-14.

Kejayaan Aaron-Wooi Yik itu menamatkan penantian 45 tahun Malaysia meraih gelaran di pentas dunia, sekali gus menjadi wakil negara pertama yang memenangi kejohanan berprestij itu.

Sumber: Sinar Harian