Abjad Aksara, atau lebih mesra dikenali sebagai Abjad, merupakan sebuah kumpulan muzik yang dianggotai oleh Adam (vokal, gitar), Sairul (gitar), Ekmal (dram), dan Arel (gitar bass). Dengan barisan lineup yang kini sempurna, rakan-rakan ini mula mengorak langkah pertama mereka dengan menceburi bidang muzik secara serius.

Sebelum ini, mereka menggelarkan nama kumpulan sebagai papastathopulous. Mereka juga sempat mengeluarkan EP self-titled pada tahun 2019, kemudiannya disusuli dengan rilisan single berjudul ‘Kenang’ pada tahun 2020 .

Menurut vokalis dan pemain gitar Adam: “Kini pada tahun 2022, kami ingin mencuba sekali lagi menerusi penglibatan karya muzik, disertakan dengan niat yang lebih teliti dan komitmen yang tinggi dengan gelaran baru, Abjad yang membawa genre rock alternatif, secocok dengan gaya penulisan genre-fluid”.

Satu-satunya anak kelahiran Parit Buntar di antara mereka berempat telahpun membuat permulaan gerak langkah dengan mengeluarkan salah satu single pertama mereka, ‘Bayang-Bayang’, dan kemudiannya akan disusuli dengan dua lagi rilisan single untuk tahun 2022.

Mereka akan menuju kemuncaknya dengan rilisan album full-length mereka yang pertama.

Abjad menjelaskan Kisah di dalam lagu ‘Bayang-Bayang' ini merupakan tafsiran tersendiri tentang bagaimana sekiranya irama dan nada lagu tersebut dapat dizahirkan dalam bentuk perkataan.

“Bila dewasa nanti , kita perlu sedar bahawa dengan adanya kemahuan yang amat luar biasa dapat kita meninggalkan tabiat lama kita.

“Ibarat dicampak ke dalam sebuah pemikiran yang gelisah dan janggal, begitulah para pendengar akan berasa apabila dihidangkan dengan dengungan riff gitar yang tegang pada permulaan lagu Bayang-Bayang. Perasaan yang timbul inilah yang dicari Abjad Aksara, atau singkatannya Abjad buat pendengar trek ini,” kata mereka.

Apa yang lebih mereka banggakan, karya ini dipasarkan oleh syarikat gergasi tempatan, Luncai Emas.

“Kami melihat kolaborasi bersama Luncai Emas sebagai sebuah anugerah sekaligus menjadi peluang memasarkan karya Abjad sampai kepada peminat,” kata mereka.

Selain lagu, video muzik Bayang Bayang yang mendapat sentuhan Azriq Anwar sudah boleh ditonton menerusi saluran YouTube Luncai Emas sejak 16 Februari lalu.