,
Hiburan

"Akan Membataskan Kebolehan Pelakon...Tak Masuk Akal!" - Michael Ang Tak Setuju Larangan Finas Solek Pelakon Muda Jadi Tua

Asraf Aided
21/11/2019
06:33 MYT
Pengarah popular, Michael Ang membantah kenyataan terbaru dari pihak Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) yang melarang pelakon muda disolek menjadi tua.
Menurut Michael, larangan itu tidak munasabah dan hanya akan membataskan kebolehan seseorang pelakon dalam berkarya.
Perkara itu diluahkan menerusi ruangan Instagram TV (IGTV) di akaun miliknya semalam.
"Sebelum ini peraturan okay sahaja, tapi kali ini tak masuk akal! Larangan menyolek pelakon muda menjadi tua akan membataskan kebolehan seseorang pelakon.
"Sebagai contoh, jika saya ambil Syafiq Kyle, dia boleh melakonkan watak dalam lingkungan umur sehingga 38 tahun, selepas paras umur tersebut, sudah tentu saya akan gunakan solekan untuk dia membawa watak yang lebih tua, saya pasti Syafiq boleh melakonkan watak tua," kata pengarah drama Sweat Dreams ini.
Dalam pada itu, Michael turut mempersoalkan pelakon veteran manakah yang tiada kerja kerana dia sendiri sentiasa memberi peluang kepada pelakon veteran seperti Hamidah Wahab dan Norlia Ghani.
"Pelakon veteran tiada kerja, siapa? Saya sendiri ada ambil pelakon veteran seperti Hamidah Wahab dan Norlia Ghani.
"Sepatutnya, pihak Finas harus mencadangkan untuk mengutamakan pelakon veteran, beri ruang untuk mereka, bukannya melarang pelakon muda disolek menjadi tua," tambah Michael.
Semalam, pengurusi Finas, Datuk Hans Isaac mengeluarkan kenyataan bahawa semua stesen televisyen tidak akan membenarkan pelakon muda disolek untuk memegang watak tua dalam drama dan telefilem terbitan mereka bermula Januari tahun hadapan.
Difahamkan, peraturan terbaru itu bertujuan untuk memastikan jaminan pelakon veteran masih ditawarkan pekerjaan.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Cheah Liek Hou Sumbang Emas Pertama, Michael Ang Harap Atlet Para Negara Terima Habuan Sama Rata - “Jangan La Anak Tirikan Diorang…”

gempak
03/09/2024
04:55 MYT
Jaguh badminton para negara Cheah Liek Hou membawa pulang pingan emas pertama untuk Malaysia pada final perseorangan lelaki SU5 (kecacatan fizikal) di Porte de La Chapelle Arena, Paris.
Hiburan

‘Anugerah Dokumentari Terbaik’ Diperkenalkan Semula Selepas 5 Tahun, Malam Kemuncak FFM33 Akan Bertemakan ‘Emas’

gempak
21/08/2024
03:55 MYT
Selepas 5 Tahun, Akhirnya FINAS Kembalikan ‘Anugerah Dokumentari Terbaik’ Di Festival Filem Malaysia Ke-33
Hiburan

Michael Ang Tak Ada Komen Isu Langgar Kontrak, Biar Peguam Selesaikan Isu

gempak
24/07/2024
08:55 MYT
Penerbit dan pengarah, Michael Ang menyatakan dia tidak mempunyai sebarang komen berkaitan tindakan saman yang bakal diambil terhadap dirinya.
Hiburan

Armani Entertainment Saman Michael Ang, Minta Pulangkan Semula RM500,000

gempak
24/07/2024
08:30 MYT
Syarikat pengurusan Armani Entertainment Sdn Bhd memfailkan saman terhadap pengarah dan penerbit terkenal, Michael Ang.
Hiburan

Michael Ang Tak Boikot Ruhainies, Sedia Bekerjasama - "Cuma Bakat Lakonan Dia Tak Ada Lagi Yang Sesuai Dengan Watak Saya Cari"

gempak
04/07/2024
08:55 MYT
Pengarah dan penerbit popular, Michael Ang enggan memboikot pelakon sensasi Ruhainies biarpun terheret dalam kontroversi panas membabitkan rumah tangga Aliff Aziz dan Bella Astillah.