Memainkan watak autistik dalam drama terbaharu terbitan Astro berjudul Bunga Salju, pelakon Hisyam Hamid tidak menafikan bahawa sukar untuk mengadaptasikan ‘keadaan’ itu ke dalam satu naskhah.

“Sangat susah untuk Hisyam bawa watak ini...

Hisyam, 39, ketika ditemui berkongsi dirinya mengambil inisiatif mempelajari sikap individu dengan keadaan autisme semata-mata untuk menjiwai watak.

“Benda pertama yang Hisyam lakukan adalah pergi ke tempat ataupun pusat autisme sendiri untuk melihat dan mempelajari tentang bagaimana mereka berinteraksi, kelakuan mereka dan sebagainya.

“Alhamdulillah pihak Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) bersetuju menemukan Hisyam bersama seorang individu yang mempunyai autisme untuk sesi temu bual.

“Sangat susah untuk Hisyam bawa watak ini dan sebelum ni tak rasa gementar sangat, tapi lepas tengok lakonan sendiri depan orang ramai rasa agak gementar juga lah,” kongsinya.

Ambil Kritikan Sebagai Perkara Positif

Bercerita lebih lanjut sama ada bimbang bakal dibidas oleh penonton sekiranya lakonan yang dibawakan tentang karakter autistik tidak tepat, Hisyam mendedahkan dirinya mengambil setiap kritikan dengan positif.

“Bila ada kritikan kita kena tengok perkara itu dari sudut yang macam mana. Kalau kritik tentang lakonan, saya tengok apa yang orang cakap, mungkin dari segi tak ‘real’ ke, ataupun mungkin macam tak ‘believable’.

“Untungnya Hisyam sebab drama ini masih lagi dalam proses penggambaran, jadi mungkin kritikan itu boleh diterapkan dalam episod-episod yang terakhir,” katanya.

Hisyam ditemui semasa sidang media drama Cinta Untuk Sekali Lagi dan Bunga Salju yang berlangsung di Zebra Square pada Khamis lalu.

Selain Hisyam Hamid, drama Bunga Salju menampilkan barisan pelakon hebat lain seperti Amyra Rosli, Zarina Zainoordin, Zul Huzaimy dan Hariz Hamdan.

BERITA TRENDING: "Kami Tidak Lagi Suami Isteri" - Hisyam Hamid

Drama Bunga Salju ditayangkan pada setiap Isnin hingga Jumaat, jam 6 petang secara eksklusif melalui saluran Astro Ria (104).

Drama Bunga Salju turut distrim melalui On Demand di Astro Box serta aplikasi Astro Go dan Sooka untuk pilihan yang lebih fleksibel. Alami pengalaman Astro baharu. Strim tanpa gangguan hujan dengan Astro Ultra Box. Untuk melanggan Pek Primary, Whatsapp “NAK ASTRO” ke 03-95433838.