,
Gaya Hidup

Ambil Wuduk Dengan Air Sisa Minuman Kucing, Ini Hukumnya Dalam Islam Menurut Ustaz Azhar Idrus

Firdaus
15/07/2024
12:55 MYT
"Air di dalam baldi yang diminum kucing boleh dibuat wuduk," jawab Ustaz Azhar Idrus berkaitan persoalan dalam kesucian perlaksanaan wuduk dalam kalangan umat Islam.

Berwuduk Guna Air Sisa Minuman Kucing

Memetik hadis riwayat Imam Syafie, Ustaz Azhar Idrus menyatakan bahawa air sisa yang diminum oleh haiwan selain babi dan anjing adalah suci untuk dibuat wuduk menurut Islam.

"Imam Syafie meriwayatkan, Nabi Muhammad SAW pernah bercerita apabila datang anjing minum air di dalam baldi, hendaklah dibuang air dan basuh baldi itu sebanyak tujuh kali dan salah satu basuhan itu adalah air tanah.

"Jikalau haiwan tersebut adalah kucing, maka air berkenaan suci dan boleh dibuat wuduk. Dari segi fekah mazhab, seluruh binatang selain babi dan anjing adalah suci belaka," jelasnya.
Seperti yang sedia maklum, Islam mengharamkan menyentuh atau memelihara haiwan seperti babi dan anjing.

BERITA TRENDING:‘Kaut’ Komisen Lebih 4 Peratus Daripada Kutipan Derma? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus Dari Segi Hukum Syarak

​BERITA TRENDING:Bermusafir Tak Perlu Solat Jumaat? Ini Penerangan Ustaz Azhar Idrus

​BERITA TRENDING: Tidur Dengan Anak Patung Seperti Teddy Bear Haram Kata Ustaz Azhar Idrus

​BERITA TRENDING:Ditanya Hukum Merokok Sambil Buang Air Besar, Ini Jawapan Ustaz Azhar Idrus

Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa memiliki anjing bukan anjing bagi tujuan berburu, dan bukan tujuan menjaga binatang ternak, bukan juga bagi tujuan menjaga ladang, maka yang demikian itu menyebabkan pahalanya berkurangan dua qirath (satu qirath seperti gunung uhud) pada setiap hari," — Hadis Riwayat Muslim
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Viral Taman Kucing Klang Didakwa Terabai, MBDK Tampil Beri Penjelasan!

gempak
03/09/2024
04:25 MYT
Majlis Bandaraya Diraja Klang (MBDK) menafikan sebarang penindasan, pengabaian dan penganiayaan di Taman Kucing Klang seperti yang tular di media sosial sejak Ahad.
Berita

Lelaki Peluk Islam Selepas Hampir Terjatuh Tanah Jerlus Masjid India

gempak
30/08/2024
18:55 MYT
Seorang lelaki berbangsa India nekad untuk memeluk Islam selepas terselamat daripada insiden tanah jerlus di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur, 23 Ogos lalu.
Viral

Pemain Badminton Didenda RM25,000, Pukul Anjing Di Balkoni Rumah

gempak
30/08/2024
10:25 MYT
Seorang pemain badminton profesional didenda RM25,000 oleh Mahkamah Sesyen Kajang pada Jumaat selepas mengaku bersalah memukul seekor anjing secara bertubi-tubi di balkoni rumahnya, bulan lepas.
Viral

Tanah Jerlus Masjid India: Frankie & Denti, Wira Batang Kali Kembali Beraksi

gempak
28/08/2024
04:25 MYT
Dua anjing Unit Pengesan (K9), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Denti dan Frankie dibawa ke lokasi tanah jerlus di Masjid India pada Selasa.
Viral

"Sampai Berlubang & Kena Masuk Wad Buang Air Bisa” - Individu Kongsi Pengalaman Abangnya Digigit Kucing

gempak
27/08/2024
21:55 MYT
Seorang pengguna media sosial berkongsi kisah terkena jangkitan kuman pada bahagian lengan akibat digigit seekor kucing.