,
Hiburan

Amir Jahari Anggap Media Sosial Punca Banyak Kes Masalah Kesihatan Mental Libatkan Orang Muda - “Jika Rasa Pelik Dengan Diri Sendiri, Tolong Cari Bantuan”

Khairil Khusyairi
22/08/2024
01:55 MYT
Penyanyi Amir Jahari menyifatkan media sosial adalah platform yang menjadi punca sesetengah individu mengalami masalah kesihatan mental sehingga berdepan tekanan perasaan.

Peranan Penting Ibu bapa

Menurut Amir atau nama sebenar, Mohamad Amirullah Jahari, 32, kurangnya ikatan terutama terhadap ibu serta pengalaman negatif pada awal usia boleh menjejaskan kesihatan sosial, emosi seta perkembangan anak-anak.
“Perkara ini sangat bahaya buat generasi baharu. Bagi saya Islam zaman kini hanya di kad pengenalan saja, ia adalah ilmu pengetahuan yang kita belajar tetapi tidak diamalkan. Perkara itu kerisauan dari zaman dahulu lagi.

“Ia sebenarnya berbalik kepada ibu bapa, sekiranya ibu okay pasti anak-anak okay. Belajar untuk menjadi ibu bapa.

“Saya sedar masalah ini terjadi kerana media sosial juga. Sebagai contoh, kanak-kanak hingga besar mereka perlukan perhatian. Kita hanya beri pelajaran sehingga mental mereka lemah. Jadi apabila mereka meningkat remaja, mereka akan tunjuk masalah itu ada akan timbul,” ujarnya kepada pemberita.
Amir ditemui pada majlis peluncuran album terbaharunya yang berjudul Kembali di The Curve, Petaling Jaya, Selangor pada Rabu.

Media Sosial Bukan Penyelesaian

Dalam pada itu, pelantun lagu hits Hasrat itu turut berpesan agar sentiasa mendapat bantuan seperti bercakap dengan seseorang yang boleh dipercayai atau hubungi talian bantuan untuk dapatkan nasihat daripada pakar psikiatri.

“Buat anak-anak di luar sana yang berasa seperti ‘kenapa masih begini?’, setiap kali ada pemikiran sebegitu, rasa pelik dengan diri sendiri, tolong cari bantuan seperti hubungi Befrienders, pergi hospital bawa keluarga bersama untuk dapatkan bantuan profesional.

“Anda takkan dapat jawapan dari media sosial, perkara ini hanya dapat jumpa bersama psikiatri yang faham psikologi. Mereka lebih tahu bagaimana untuk mengawal diri anda dan sebagainya.

“Kita merdeka sudah 67 tahun, sistem kita masih lagi baharu berbanding negara Eropah dan sebagainya. Dalam perkara falsafah, pelajaran, kesedaran mengenai kesihatan mental kita masih lagi kebelakang. Jadi pihak kerajaan perlu lebih proaktif menangani perkara tersebut,” ujarnya lagi.

Album ketiga selepas Penghibur Jalanan serta Siang dan Malam itu mendapat sentuhan magis beberapa produser dan pemuzik tanah air.
Memuatkan 15 buah lagu – 12 lagu baharu serta tiga lagu yang dirakam semula, pelbagai genre lagu sentuhan pop-rock-folk dengan pengaruh nusantara yang turut mengangkat tema kemanusiaan serta kerohanian.

ARTIKEL BERKAITAN: Minta Bank In RM150, Scammer Menyamar Amir Jahari Kantoi Busuk! - "Jangan Sampai Ada Yang Terkena"

ARTIKEL BERKAITAN: Miliki Kereta Pertama, Ramai Puji Amir Jahari Tak Beli Jenama Mewah - “Sederhana Itu Nyaman”

ARTIKEL BERKAITAN: Siti Nurhaliza Kata Lagu Amir Jahari 'Sampai Lain Macam'

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

“Terima Kasih Malaysia Atas Bantuan, Sokongan Diberikan” - Warga Palestin

gempak
05/09/2024
05:25 MYT
"Terima kasih kepada rakyat Malaysia atas bantuan dan sokongan yang diberikan kepada rakyat Palestin", kata Banan Salmi Ahmad Abu Ratimah, 28, ketika ditemui di Hospital Angkatan Tentera (HAT) Tuanku Mizan, Kuala Lumpur.
Hiburan

The Chosen One Kembali! 16 Peserta Cilik Terbaik Seluruh Malaysia Bakal Berentap Rebut Gelaran Juara

gempak
04/09/2024
05:08 MYT
Menggegarkan industri nyanyian sehingga menjadi program realiti baharu nombor satu di Malaysia pada tahun 2023 pada musim pertamanya, Astro kini kembali memperkenalkan bakat-bakat generasi baharu dalam ‘The Chosen One 2024’ yang akan bermula pada 20 September ini, setiap hari Jumaat, jam 9 Malam di Astro Ceria (saluran 611). Program ini turut akan
Berita

Mpox: “Masyarakat Juga Harus Bertindak, Tak Boleh Harapkan Kerajaan Sahaja,” - Pakar Epidemiologi

gempak
28/08/2024
11:55 MYT
Meskipun penularan Kes Mpox di Malaysia belum mencapai tahap serius, namun masyarakat Malaysia harus mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan bersama.
Berita

Visa Keluarga Mangsa Tanah Jerlus Dilanjut Sebulan

gempak
26/08/2024
10:25 MYT
Ahli keluarga mangsa kejadian tanah jerlus di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur, menerima lanjutan visa Pas Lawatan Sosial (PLS), bermula Isnin.
Berita

Malaysia Pertimbang Tambah Bantuan Rawat Rakyat Palestin - PM Anwar

gempak
25/08/2024
11:55 MYT
Malaysia akan mempertimbangkan untuk menambah bantuan membantu merawat rakyat Palestin yang cedera, sekiranya terdapat keperluan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.