,
Hiburan

Anda Sejenis Yang Pergi Melancong Untuk Cari Spot OOTD? Sila Nganga Tengok Tempat Cantik di Negara China Ini!

Fiza Kamarudin
30/08/2019
14:00 MYT
Ada orang pergi melancong memang semata-mata nak meneroka dan menjelajah tempat orang, dan bergambar pun hanya untuk simpanan peribadi (kira rileks-rileks je la kalau bergambar).
Tetapi ada juga yang jenis pergi melancong sebab nak cari spot menarik untuk dikongsi dalam Instagram demi kepuasan diri. Memang diheretnya kawan ke sana ke mari untuk jadi fotografer dia!
Jadi anda kumpulan pelancong yang mana satu? Kalau ada kumpulan kedua, dah boleh mula simpan duit mulai hari ini dan kunjungi tujuh tempat menarik di negara China ini.
1. Zhangye Danxia Rainbow Mountain Percaya atau tidak garisan berwarna-warni itu bukan illusi tetapi ia adalah semulajadi! Tidak ramai pelancong ke gunung yang terletak di bahagian barat laut China ini, tetapi ia adalah syurga buat pencinta fotografi dan mereka yang gemarkan keindahan alam semulajadi. Tips untuk anda yang mahu ke gunung warna-warni ini ialah ketika waktu pagi (matahari terbit) dan senja (ketika matahari terbenam) kerana pada waktu ini perubahan warnanya akan kelihatan lebih terserlah.
2. Yellow Mountain – Sea Of Cloud Kebiasaannya kita perlu mendongak kalau nak tengok awan kan? Tetapi di Yellow Mountain yang terkenal dengan nama jolokan ‘Sea of Cloud” yang terletak di wilayah Anhui, China ini, anda perlu tunduk ke bawah untuk melihat kepulan awan yang cantic seperti kapas. Yellow Mountain ini memang terkenal dengan pemandangan yang cantik, keindahan suasana matahari terbenam, pokok-pokok pain, salji di musim sejuk, mata air panas serta permandangan awan dari atas. Kalau anda perasan, Yellow Mountain ini selalu jadi subjek dalam lukisan tradisional China dan kesusasteraan. Tidak mahu mendaki? Tak mengapa, anda boleh menaiki kereta kabel!
3. Hongcun Ancient City Kalau sebelum ini anda hanya melihat desa kuno berusia 900 tahun ini menerusi lukisan, ambil peluang untuk melihat dengan mata sendiri dengan lebih dekat. Tempat ini mendamaikan kerana dikelilingi tasik dan menyejukkan mata. Nak tahu tak, Hongcun Ancient Village ini juga pernah menjadi latar filem Crouching Tiger, dan Hidden Dragon.
4. Li River & Yangshuo Pencinta alam semula jadi pasti suka tempat yang memiliki landskap paling cantik di China ini. Sungai Li dilatari dengan bukit-bukit batu kapur dan disenaraikan sebagai “Top 10 Watery Wonders” oleh National Magazine Amerika Geografi dan “15 Best Rivers For Travelers” oleh CNN Travel. Jadi, WAJIB datang ok ke Li River dan Yangshuo terletak di Guilin, China ini ya!
5. Tasik Warna-Warni Jiuzhaigou Jiuzhaigou National Park ialah sebuah taman negara dan rizab alam semula jadi yang terletak di utara Sichuan, China. Taman ini mudak diakses dengan berjalan kaki atau menaiki bas,dan anda juga berpeluang untuk bercamping di sini. 九寨沟(Jiǔzhàigōu) bermaksud ‘Nine Village Valley’ dan ia merujuk kepada sembilan buah perkampungan Tibet dikawasan tersebut. Waktu terbaik untuk datang kesini ialah pada bulan September hingga November kerana anda akan dapat melihat keemasan musim luruh, langit biru serta tasik berwarna turquoise!
6. Kota Avatar, Jambatan Kaca Tertinggi di dunia di Zhangjiaje! Zhangjiajie terletak di Hunan ini popular selepas menjadi latar belakang filem Avatar. Ada beberapa tempat di sekitar Zhangjiajie ini yang sememangnya layak digelar sebagai syurga dunia seperti Heaven’s Gate Mountain dan Zhangjiajie glass bridge!
7. The Thousand Island Lake, Zhejiang Qiandao Lake atau Thousand Island Lake terletak di Zhejiang, China. Ia adalah tasik buatan yang terbentuk selepas pembuatan empangan hidroelektrik Xin’an River. Tunggu apa lagi? Layari www.etravelfair.com.my untuk mengetahui lebih lanjut pelan pelancongan yang ditawarkan. Senarai rasmi pakej dan harga akan dilancarkan secara rasmi pada 2 September.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Gaya Hidup

#FoodiesLife: Tak Perlu Keluar KL, Nasi Kandaq Festival 2.0 Kembali Hujung Minggu Ini! Mai Serbu Lekaih

gempak
18/09/2024
15:00 MYT
Nasi Kandaq Festival kembali untuk edisi kedua tahun ini dengan menghimpunkan pelbagai legenda utama nasi kandar di seluruh Malaysia.
Gaya Hidup

#Travelmana: Tiga Kali Ke Taiwan, Nabila Razali Belum Puas! - "Penduduk Peramah, Saya Rasa Selamat"

gempak
28/08/2024
15:58 MYT
Penyanyi dan pelakon, Nabila Razali menyifatkan pelantikannya sebagai Duta Salam Taiwan 2024 memahat satu lagi pencapaian bermakna dałam perjalanan kerjaya seninya yang kini mencecah lebih sedekad.
Gaya Hidup

5 Sebab TECNO POVA 6 Pro Sesuai Untuk Kaki Gamer & Mesra Poket!

gempak
27/08/2024
17:28 MYT
Jika anda sedang mencari telefon pintar yang menawarkan prestasi mantap tanpa perlu menghabiskan wang yang banyak, TECNO POVA 6 Pro mungkin menjadi pilihan terbaik untuk anda.
Advertorial

Sheriff Jalankan Misi Ops CLEAR Tewaskan Halangan, Bagaikan Syampu CLEAR Takkan Sentap Bila Seratus Peratus Mantap!

gempak
23/08/2024
07:20 MYT
Tidak dinafikan kehidupan sebagai selebriti pasti menjadi sorotan masyarakat sama ada dari segi kehidupan mahu pun penampilan.
Gaya Hidup

Semangat 'Stop At Nothing', Tecno Umum Jadi Penyokong Global Rasmi Pertandingan Kelab AFC 2024/2025

gempak
19/08/2024
17:37 MYT
Jenama teknologi inovatif TECNO mengumumkan sebagai Penyokong Global Rasmi bagi pertandingan kelab yang baru diperkenalkan oleh Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) iaitu Liga Juara-Juara AFC Elite™, Liga Juara-Juara AFC Dua™, dan Liga Juara-Juara Wanita AFC™ untuk musim 2024-2025.