Datuk Afdlin Shauki bukanlah calang-calang orangnya. Beliau berpengalaman sebagai penyanyi, pelakon, pengacara, pengarah dan penerbit.

Biarpun kini lebih banyak mengambil pendekatan berdiam diri daripada bersuara, namun langkahnya di dalam bidang seni tetap diteruskan, di samping merealisasikan impian sejak bertahun lamanya.

Baca: "Abang Tak Sempat Nak Memohon Maaf Daripadanya..." - Afdlin Shauki Jelaskan Kenapa Dia Kini Lebih Banyak Berdiam Diri

"Pengalaman yang yang penuh dugaan yg tak boleh dilupakan. Filem Baik Punya Ah Long adalah karya yang ku tulis sudah lebih kurang 8 tahun lamanya.

"Tak sangka impian untuk merealisasikan filem ni akhirnya menjadi kenyataan. Kadang kadang aku tertanya buat filem ni untuk apa sebenarnya," tanya Afdlin pada dirinya sendiri.

Menurut Afdlin terlalu banyak sebab untuk dikongsikan kesemuanya denga orang lain.

"Tapi antaranya, janji kepada arwah Din Beramboi, rindu bercerita pada penonton cerita-cerita pelik aku yang menghiburkan.

"Lama tak melepaskan pandangan terhadap isu isu sosial yang sedang berlaku di negara ini. Terima kasih Astro Shaw dan Petra Vision Works atas kepercayaan ini," tulis Afdlin.

Aku di celah lobang!! .... pengalaman yang yg penuh dugaan yg tak boleh di lupakan. Filem Baik Punya Ah Long adalah karya yg ku tulis sudah lebih kurang 8 tahun lamanya. Tak sangka impian untuk merealisasikan filem ni akhirnya menjadi kenyataan. Kadang kadang aku tertanya buat filem ni untuk apa sebenarnya. Banyak sebabnya, untuk dikongsikan semua. Tapi antaranya, janji kepada arwah din beramboi, rindu bercerita pada penonton cerita-cerita pelik aku yg menghiburkan. Lama tak melepaskan pandangan terhadap isu isu sosial yg sedang berlaku di negara ini. Tq Astro Shaw dan Petra Vision Works atas kepercayaan ini. Sekarang ni jom kita fikirkan tentang masaalah panggung pulak dan bagaimana nak mempertontonkan filem filem ini. #baikpunyaahlong #astroshaw #petravisionworks

A post shared by Afdlin Shauki (@afdlinshaukiofficial) on


Bagaimanapun, dia masih khuatir dan gusar akan nasib yang dihadapi panggung wayang tempatan ekoran pandemik COVID-19.

Malah, Afdlin ingin berusaha mencari jalan penyelesaian terbaik agar penonton-penonton dapat menyaksikan filem-filem yang bakal ditayangkan.