Orang ramai yang memenuhi syarat kelayakan untuk menerima Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2.0 dinasihatkan supaya membuat permohonan dengan segara.

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini menyarankan supaya individu yang layak memohon, melakukannya selewat-lewatnya Ahad ini.

“Pihak LHDN mengingatkan orang ramai yang bukan penerima BPN sebelum ini dan memenuhi syarat kelayakan ditetapkan supaya memohon segera, selewat-lewatnya sehingga 15 November ini.

"Permohonan boleh dibuat secara dalam talian di https://bpn.hasil.gov.my/ atau melalui penghantaran borang manual ke pejabat LHDNM yang berdekatan.

"BPN 2.0 adalah di bawah Kerangka Inisiatif Tambahan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Kita Prihatin) bagi membantu rakyat yang terkesan dengan penularan wabak COVID-19.

“Bagi permohonan baharu yang lulus, pembayaran akan dibuat pada Januari 2021,” kata kenyataan tersebut.

Justeru, orang ramai boleh melayari portal BPN di https://bpn.hasil.gov.my/ untuk muat turun syarat permohonan dan Soalan Lazim (FAQ) berkaitan bantuan ini.

Sebarang pertanyaan serta maklum balas berkaitan boleh diajukan kepada LHDNM melalui :


Terdahulu, bayaran fasa pertama BPN 2.0 berjumlah RM7 bilion telah disalurkan kepada 10.6 juta penerima BPN sedia ada mengikut kategori isi rumah dan individu bujang, secara berperingkat bermula 26 Oktober lalu.

Pecahan bayaran fasa pertama BPN 2.0 berjumlah RM4.8 bilion bagi kategori pertama penerima adalah isi rumah B40 yang akan menerima RM1,000 sementara RM500 kepada 3.8 juta kumpulan B40 bujang.

Manakala kumpulan ketiga adalah 1.4 juta isi rumah M40 akan menerima RM600 sementara 1.7 juta kumpulan M40 bujang akan menerima RM300.

Bayaran BPN 2.0 akan dibuat dalam dua ansuran, pertamanya pada hujung Oktober dan keduanya pada Januari 2021.

Kredit Foto: Astro Awani