Jenazah aktor Khaeryll Benjamin Ibrahim yang meninggal dunia akibat penyakit kronik asma semalam akan dikebumikan di Medan, Indonesia sebelum Zohor hari ini.

Pengebumian anak aktres Allahyarham Azean Irdawaty di Medan adalah wasiat daripada pelakon itu kepada seluruh ahli keluarganya, sejak sekian lama.

"Ini memang wasiat Ben. Sudah lama Ben pesan, jika ajal dia sampai di Medan, terus kebumikan di sana, tak perlu bawa balik Malaysia.

"Jadi kami hormati keputusannya," ujar adik pelakon itu, Elza Dalyanna sewaktu membuat siaran langsung di Instagram bersama seorang lagi adiknya, Innesa Irdayanty, semalam.

Lantaran itu, keluarga telah memberi keizinan kepada pihak penjara Medan untuk mengebumikan jenazah Benjy di Tanah Perkuburan Tanjung Gusta Medan, sebelum Zohor hari ini.

Jenazah sebelumnya sudah selepas selesai menjalani prosedur pemeriksaan dan dibawa ke Rumah Sakit Bhyangkara Brimob, dengan semua kos ditanggung pihak waris.

Dalam siaran langsung dengan durasi sekitar 23 minit itu, Elza dan Innes turut berkongsi fakta mengenai Benjy yang menghembuskan nafas terakhir pada usia 43 tahun itu.

Menurut mereka, pemergian Benjy tidak ada kena mengena dengan virus COVID 19, sebaliknya kerana penyakit kronik pnumonia, asma dan paru paru yang dihidapi sejak sekian lama.

Dan sebagai ahli keluarga yang telah lama mengetahui tentang penyakitnya, mereka tidak terkejut dengan berita kematiannya yang disebabkan asma.

"Saya nak beritahu, meninggalnya Ben tiada kena mengena dengan COVID 19. Dan jujurnya kami tidak terkejut apabila diberitakan Ben meninggal dunia.

"Jangan salah anggap, bukan kami gembira ya. Tapi sebab kami tahu Ben telah bertarung dengan penyakitnya sejak bertahun lamanya. Malah tahun ini boleh dikatakan hampir setiap bulan Ben keluar masuk hospital kerana penyakit yang dihidapi," kata mereka.

Innes turut mendedahkan, Benjy yang menjalani hukuman di penjara Medan atas kesalahan percubaan menyeludup dadah selama 11 tahun 3 bulan sepatutnya direviu bulan ini atas kelakuan baik.

"Sejak dipenjarakan pada tahun 2017, sudah sekitar 4 tahun Ben di sana. Sepatutnya bulan ini dia akan direviu mengenai kelakuan baiknya. Tapi Allah panggil dia pulang dahulu," katanya.

Kedua beradik itu turut meminta jasa baik rakyat Malaysia agar sedekah Al Fatihah, lakukan solat jenazah dari jauh selain berharap jika Benjy mempunyai kesalahan, semuanya telah dimaafkan.

"Kami minta halalkan makan minum atau apa sahaja dari Ben. Terima kasih untuk semua pihak yang telah banyak menolong Ben selama ini. Ben sekarang bersama dengan Mama," ujar mereka lagi.

Semalam media melaporkan Benjy yang cukup terkenal menerusi drama Kerana Cintaku Saerah menghembuskan nafas terakhir di sebuah hospital di Medan.

Menurut kenyataan rasmi yang dikeluarkan keluarga, pihak penjara menghubungi Elza sekitar pukul 11 pagi waktu Malaysia memaklumkan Benjy tidak dapat bernafas akibat sakit tenat asma.

Kredit Foto: BERNAMA
Instagram: @inessukamakan