Pelatih pakar bedah warganegara Malaysia, Dr Nur Amalina Che Bakri mencuri perhatian apabila bertindak menegur seorang wargamaya kerana menyebarkan maklumat tidak sahih mengenai kanser payudara.

Menerusi laman sosial Twitter, Dr Amalina menulis satu kicauan tentang pemakaian coli sewaktu tidur tidak akan menyebabkan kanser payudara.

Seorang pengguna kemudiannya memberikan mitos tentang isu pemakaian coli sewaktu tidur boleh menyebabkan darah beku bawah ketiak terhasil lalu menjadi punca kepada kanser di bahagian tersebut.



“Dah berapa kali saya nak cakap, itu adalah mitos, tolonglah baca abang oiiiiii.

“Korang nak percaya kawan punya sepupu punya nenek punya kawan punya datuk punya kawan punya adik punya abang punya kakak yang beritahu ke atau doktor yang buat specialise dalam bidang kanser payudara beritahu?” tulis Dr Amalina menerusi satu kicauan.

Menurutnya lagi, ada wanita yang selesa mengenakan coli sewaktu tidur dan perkara itu tidak sama sekali mendatangkan masalah pada badan mereka.

Malah, tiada bukti kukuh yang menunjukkan pemakaian coli pada waktu malam boleh menyebabkan payudara semakin tegang serta mengelakkan masalah kendur.

Hasil tinjuan Gempak di ruangan Twitter, rata-rata wargamaya menyokong fakta yang diberikan oleh Dr Amalina.



“Doktor dan saintis tugas mereka untuk mengkaji sesuatu. Tapi kalau nak dengar apa orang cakap je, lantak la dia tu, tak kuasa nak layan,” tulis seorang wargamaya.

“Betul doktor! kalau hidup asyik dengar orang kata je pun tak jalan jugak,” komen seorang wargamaya.

“Dr, saya rasa susah nak educate generasi tua tentang perkara ni. Kadang rasa nak sekeh je bila mereka cepat sangat percaya pada kandungan yang dibaca terutamanya di Facebook, haih!” luah seorang wargamaya lagi.