Zaman kini boleh dikatakan telefon pintar telah menjadi antara alat wajib bagi semua orang.

Tidak kira semasa keluar berbual bersama rakan, menghadiri majlis keraian atau pun bekerja pasti telefon pintar yang menjadi alat terpenting.

Namun perasan tak sekiranya terlalu lama menghadap skrin di telefon, mata kita pasti akan rasa kering dan menyakitkan.

Keletihan mata digital telah muncul sebagai kebimbangan utama di kalangan pengguna telefon pintar kerana masa skrin yang berlebihan.

Gejala seperti ketegangan mata, mata kering, sakit mata dan kerengsaan mata telah menjadi terlalu biasa dalam era digital kini.

Bagaimana skrin telefon menyakitkan mata?


Apabila membeli telefon pintar, selain reka bentuk yang cantik dan prestasi yang baik, salah satu faktor yang perlu diberi pertimbangan adalah perlindungan mata.

Hampir semua telefon pintar dengan harga melebihi RM1,000 menggunakan skrin OLED, ini kerana OLED menawarkan warna yang lebih cerah, skrin lebih nipis dan cap jari di bahagian bawah skrin.

Walaupun pengeluar telefon pintar lain sering mengutamakan capaian resolusi yang lebih tinggi dan tahap kecerahan skrin, mereka mungkin secara tidak sengaja mengabaikan potensi risiko mata yang dikaitkan dengan pendedahan skrin berpanjangan.

Apabila pengguna melibatkan diri dalam pengalaman definisi tinggi yang ditawarkan oleh skrin OLED, mereka mungkin secara tidak sedar menyebabkan mata mereka terdedah kepada bahaya.

Ini disebabkan oleh skrin OLED secara amnya menggunakan pemalapan PWM 480Hz atau lebih rendah 360Hz.

Kelipan frekuensi rendah ini berbahaya kepada mata pengguna dan punca masalah kesihatan mata, yang boleh menyebabkan gangguan penglihatan, ketegangan mata, keletihan, penglihatan kabur dan gejala lain.


Uji telefon pintar sama ada ia membuatkan mata sakit atau tidak

1.Kurangkan cahaya skrin.

2. Ubahkan set shutter speed pada 1/1250s di bawah mood profesinal.

Jika semakin kerap, lebih tebal dan makin gelap kelipan, maka semakin serius masalah kelipan itu.


Lindungi mata anda, pilih HONOR 90 Risk Free Dimming Eye Protection


HONOR 90 Perlindungan Mata Peredupan Bebas Risiko yang pertama di dunia mencapai PWM frekuensi ultra tinggi 3840Hz, ia juga diiktiraf oleh pensijilan bebas Flicker TÜV Rheinland.

HONOR 90 juga menurut piawaian IEEE Std 1789-2015 yang mentakrifkan tahap bebas kelipan sebagai apabila frekuensi pemalapan lebih tinggi daripada 3125Hz.

Kualiti skrin bukan sahaja terletak pada peningkatan kualiti imej tetapi perlindungan mata juga harus menjadi tumpuan pengeluar telefon pintar utama.


HONOR mengetuai tanggungjawab dalam menangani kebimbangan kesihatan mata pengguna dan telah mencipta penyelesaian skrin telefon pintar paling canggih dengan menggabungkan keupayaan perkakasan dan algoritma perlindungan mata dikuasakan AI.

Syarikat itu kekal komited untuk membangunkan penyelesaian perlindungan mata yang mengurangkan keletihan mata semasa penggunaan telefon mudah alih yang berpanjangan, memastikan produk terbaik untuk pengguna.

Jaga Mata Anda, Beli Siri HONOR 90 5G hanya dari RM1099

Siri HONOR 90 5G telah dilancarkan di Malaysia dan mendapat sambutan hangat apabila ramai pelanggan berpusu-pusu beratur di luar premis kedai HONOR untuk menjadi antara yang terawal memiliki peranti termaju ini.


Harga Siri HONOR 90 5G bermula dari RM1,099.

Bagi memahami kehendak pelbagai lapisan pengguna di Malaysia, HONOR telah melancarkan tiga spesifikasi Siri HONOR 90 5G iaitu versi 12GB RAM + 512GB ROM dan 12GB RAM + 256GB ROM. Manakala, HONOR 90 Lite 5G ditawarkan dalam 8GB RAM + 256GB ROM. Pelanggan kini boleh memilih peranti mengikut kemampuan dan kehendak mereka.

Beli Siri HONOR 90 5G sekarang akan diberi hadiah percuma bernilai sehingga RM647, termasuk HONOR Earbuds X5, lanjutan jaminan setahun dan perlindungan skrin retak selama 180 hari. Layari laman sesawang HONOR atau hadir ke kedai HONOR untuk maklumat lanjut tentang Siri HONOR 90 5G.