Kalau dulu perkataan 'persis' sering digunakan di dalam lirik lagu, tapi kini ianya sudah sinonim dengan gambar-gambar serta video-video tak senonoh yang tersebar.

Entahlah, saya pun sebenarnya penat nak menulis benda-benda sama berulang. Ya, mesti orang akan cakap, tak payahlah tulis! tapi kalau tak tulis, nanti seolah-olah melepaskan pulak cerita yang sedang diperbincangkan sekarang. Nanti orang kata ketinggalan zaman.

Perkataan terbaru yang mungkin tak berapa nak baru adalah 'Deepfake'. Untuk orang yang tidak tahu apa itu deepfake, ia adalah pengubahsuaian wajah menggunakan aplikasi yang ada seperti ZAO. Aplikasi ini dilihat jauh lebih canggih hingga membuatkan Face App nampak seperti ketinggalan.

Untuk pengetahuan aplikasi ZAO menggunakan teknologi 'deepfake' dengan bantuan Atificial Intelligence (AI) yang mampu menggantikan wajah individu persis atau sesiapa sahaja dalam sebuah klip video.

Hasilnya? Seperti imej janaan komputer (CGI) dalam filem yang sangat realistik! Saya letakkan satu contoh bagaimana pemuda ini menukarkan wajah Leonardo DiCaprio kepada wajahnya sendiri.

Persoalannya, adakah apa yang kita lihat selama ini yang dikongsi di sosial media hanyalah deepfake? Malah kebanyakan video ini pula hanya melibatkan artis-artis lelaki di Malaysia. Belum dengar lagi pengkhabaran tentang video deepfake artis wanita. Entah, saya tak pasti!

Lalu bagaimana industri kita akan meniti tahun 2020 nanti? Adakah kita akan dihidangkan dengan lebih banyak video-video tidak senonoh dan dianggap deepfake sebagai satu alat menghayalkan peminat-peminat?

Wallahualam. Saya sendiri tidak tahu, tetapi saya sangat berharap supaya deepfake atau tidak, artis-artis kita lebih tahu keupayaan bakat mereka adalah lebih penting untuk menaikkan industri kita yang makin tenat, dan bukannya apa yang ada di celah kelangkang.

Salam Jumaat dan jumpa lagi!

Nota: Gambar sekadar hiasan semata-mata.

Bila Badrul Bicara

Kredit Gambar: Instagram

Pandangan dan pendapat penulis adalah hasil karya asli penulis dan tidak mewakili serta tidak mencerminkan pandangan dan pendapat dari Gempak. Gempak tidak bertanggungjawab atas sebarang kesilapan atau kesalahan kandungan artikel ini.