Pelawak asal Singapura, Jocelyn Chia menuai kritikan netizen Malaysia apabila menjadikan kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia MH370 sebagai subjek komedi persembahan lawaknya baru-baru ini.

Menerusi sepotong video yang dimuat naik di platform Instagram, Jocelyn pada awalnya membuat perbandingan antara Singapura dengan Malaysia, selepas republik itu meraih kemerdekaan pada 1965.



Kemudian, Jocelyn berkata: “Kenapa kamu (Malaysia) tidak melawat saya (Singapura) dalam masa 40 tahun? Saya cuba, tapi pesawat saya tak boleh terbang,” katanya sambil terus bercakap tentang insiden kehilangan pesawat yang pernah dilalui oleh Malaysia sembilan tahun lalu.

Menerusi platform Twitter, ramai yang memberikan respons negatif, dan mengandaikan persembahan komedi berkenaan tidak melucukan.

Bekas penyampai radio, Kudsia Kahar menerusi satu ciapan berkata: “Saya merupakan seorang penyokong tegar stand up comedian, terutama dari wilayah ini. Saya tak kisah jika warga Singapura ini menyebut ‘FU’ sebab warga Malaysia juga buat lawak terhadap mereka di atas pentas juga.

“Tapi, tidak apabila menjadikan MH370 sebagai bahan lawak. Tidak boleh diterima. Stand up comedian yang bagus tidak menjadikan tragedi sebagai bahan lawak,” katanya.


Menerusi ciapan yang dihantar oleh Kudsia, ramai bersetuju dan menganggap persembahan komedi tersebut sebagai ‘not funny’.

Meninjau ruangan komen di platform Instagram milik Jocelyn, ramai dalam kalangan rakyat Malaysia mengkritik tindakan wanita itu yang dianggap tidak sensitif.