Pasukan Khas Laut (PASKAL) merupakan pasukan elit dari Tentera Laut Diraja Malaysia.

Dalam beratus individu yang memohon untuk menjadi anggota elit PASKAL, mungkin hanya segelintir kecil yang mampu melepasi ujian ditetapkan kerana tidak mudah untuk bergelar anggota PASKAL.

Unit ini juga yang diperkatakan sebagai sebuah pasukan elit nombor satu di Malaysia kerana terkenal dengan sistem persenjataan, taktikal dan kelengkapan yang jauh lebih moden daripada pasukan-pasukan elit Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Menjalankan 3 cabang operasi meliputi darat, laut dan udara,
mereka wajib melalui lima fasa kursus asal untuk melayakkan diri bergelar komando PASKAL.

1. Peringkat kem
2. Peringkat paya
3. Peringkat hutan
4. Peringkat laut
5. Peringkat pelarian dan pelolosan

PASKAL turut berkebolehan dalam serangan amfibia daripada tentera darat, melakukan serangan komando ke atas kapal di pelabuhan musuh, operasi di kapal khas, kepakaran anti-pengganas, operasi membersihkan periuk api di darat mahupun di perairan dan menyertai operasi bersepadu dengan pasukan elit tentera darat seperti teknik penerjunan bebas.

Mental kena kuat bro. Bukan calang-calang yang masuk PASKAL ni. Salute! #PaskalTheMovie #SayangiMalaysiaku #DemiNegaraTercinta

A post shared by Astro Gempak (@astrogempak) on

Kalau admin berenang 50m pun dah pancit. Macam mana nak masuk PASKAL ni?" #PaskalTheMovie #SayangiMalaysiaku #DemiNegaraTercinta

A post shared by Astro Gempak (@astrogempak) on

Gigih betul latihan asas diorang. Patutlah #PASKAL gempak! #PaskalTheMovie #SayangiMalaysiaku #DemiNegaraTercinta

A post shared by Astro Gempak (@astrogempak) on


Lebih 30 pelantar petroleum di perairan Malaysia adalah di bawah kawalan dan seliaan PASKAL.

Anggota PASKAL diwajibkan menjalani ujian kecekapan & kecergasan setiap 3 bulan bagi menilai tahap kesiapsiagaan anggota.

Pengorbanan serta kehidupan anggota elit PASKAL direalisasikan dalam sebuah filem yang bakal ditayangkan tidak lama lagi.

. Saksikanlah Official Teaser yang dinantikan. LANGIT DITAWAN LAUTAN DIBELAH DARAT DIKUASAI . PENGORBANAN TIDAK DIKETAHUI DEMI NEGARA TERCINTA ?? Bakal di pawagam 27 SEPTEMBER 2018 #paskalthemovie #SayangiMalaysiaKu #SentiasaTerbaik #atfproduction

A post shared by PASKAL The Movie (@paskal_themovie) on


Diadaptasikan dari kisah benar, PASKAL The Movie berkisarkan mengenai kisah kejayaan pasukan elit itu dalam Misi Pengaman PBB di Angola pada 1998 dan misi merampas kapal dagang MT Bunga Laurel daripada lanun Somalia di Teluk Aden pada 2011.

Dibintangi oleh Hairul Azreen, Ammar Alfian, Gambit Saifullah, Hafizul Kamal, Taufiq Hanafi, Jasmine Suraya Chin dan ramai lagi, jangan lupa saksikan PASKAL pada 27 September ini di pawagam berdekatan anda!