,
Hiburan

Covid-19: Tolonglah, Jangan Balik Kampung. Duduk Sahaja Di Rumah!

Azwa Rahman
17/03/2020
08:27 MYT
Tindakan balik kampung atau bercuti dalam negeri untuk tempoh dua minggu ini hanya akan menggagalkan langkah kerajaan menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung penularan Covid-19, kata pakar.
Menerusi laman sosial Twitter, pakar kawalan penyakit berjangkit, Prof Dr Adeeba Kamarulzaman meminta agar orang ramai duduk di rumah dan tidak ke mana-mana sepanjang tempoh tersebut.
"Tidak, jawabannya ialah tidak. Kekal di mana anda berada.
"Tujuan utama arahan yang dikeluarkan ini ialah mengehadkan sebarang pergerakan, meminumumkan kontak dalam kalangan orang ramai yang boleh menyebarkan virus," tulisnya menerusi satu kicauan.
Adeeba yang juga dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya berbuat demikian sewaktu menjawab persoalan yang dinyatakan kepada Astro Awani sama ada wajar untuk orang ramai pulang ke kampung semasa tempoh Perintah Larangan Pergerakan berkuat kuasa.
Perintah yang akan dilaksanakan mulai esok sehingga 31 Mac itu turut membabitkan penutupan sekolah serta pusat pengajian tinggi kerajaan dan swasta.
Malah, semua premis kerajaan dan swasta kecuali yang terlibat dengan perkhidmatan penting negara juga akan ditutup sehingga tarikh yang dimaklumkan.
Tindakan itu menyebabkan pelajar pula tidak perlu ke sekolah manakala ramai yang tidak boleh bekerja.
Sementara itu, seorang bekas pegawai perubatan, Dr Amar Singh HSS, berkata pelaksanaan Perintah Larangan Pergerakan tidak sepatutnya dimanfaatkan sebagai waktu untuk bercuti.
Selain itu, dia turut meminta orang ramai untuk tidak melakukan pembelian panik kerana ia hanya akan meningkatkan risiko untuk mereka dijangkiti Covid-19
"Ini berbahaya. Ia membantu penyebaran koronavirus. Hentikan pembelian panik," katanya melalui Twitter.
Sehingga kini, Malaysia mencatatkan 553 jumlah keseluruhan dengan Selangor menunjukkan angka tertinggi sebanyak 144 kes.
Sumber: Malaysiakini
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Mpox: “Masyarakat Juga Harus Bertindak, Tak Boleh Harapkan Kerajaan Sahaja,” - Pakar Epidemiologi

gempak
28/08/2024
11:55 MYT
Meskipun penularan Kes Mpox di Malaysia belum mencapai tahap serius, namun masyarakat Malaysia harus mengambil langkah berjaga-jaga demi keselamatan bersama.
Berita

COVID-19: Tiada Lagi Kuarantin Di Rumah Mulai 15 Julai

gempak
05/07/2024
18:40 MYT
Individu positif Covid-19 tidak lagi dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian (HSO) atau kuarantin di rumah dan tidak perlu melaporkan status positif ujian kendiri dalam aplikasi MySejahtera berkuat kuasa 15 Julai ini.
Hiburan

Rezeki Berlakon Datang Gara-Gara COVID-19, Arfie Shah Akui Masih Nervous Setiap Kali Uji Bakat Lakonan

gempak
05/07/2024
03:55 MYT
Pelakon baharu, Arfie Shah mendedahkan yang dia membina badan sebelum menjalani penggambaran bagi drama siri Astro Originals, X-Change.
Keluang Man

Calon Wonda Coffee Keluang Man Of The Month: Lee Weng Foong Buka Jalan Alternatif Orang Balik Kampung, Netizen Tersentuh

gempak
30/05/2024
13:50 MYT
Kemuliaan hati individu berbangsa Cina bernama Lee Weng Foong yang berusia 52 tahun ternyata membuatkan netizen terharu.
Berita

AstraZeneca Tarik Balik Vaksin COVID-19 Di Seluruh Dunia

gempak
08/05/2024
04:36 MYT
Syarikat farmaseutikal global Britain-Sweden, AstraZeneca menarik balik vaksin COVID-19 di seluruh dunia, lapor Telegraph semalam.