,
Berita

Cuaca Panas Semenanjung Tempias Taufan Trami

Gempak
25/10/2024
05:20 MYT
Cuaca panas Tahap 1 yang berlaku di tujuh kawasan di Semenanjung disumbang oleh dua faktor.

BERITA TRENDING: Ratusan Gajah, Seladang & Kuda Belang Mati Di Kenya Kerana Kemarau

Felo Akademi Sains Malaysia, Dr Fredolin Tangang berkata, kawasan Malaysia didominasi fasa kering Ayunan Madden-Julian (MJO) yang mana keadaan ini menghalang perolakan dan mengurangkan pembentukan awan dan penurunan hujan.
“Pengurangan litupan awan meningkatkan pancaran matahari dan meningkatkan jumlah haba yang diserap oleh permukaan bumi dan ketiadaan hujan mengurangkan kesan penyejukan,” katanya.
Ujarnya, faktor kedua yang boleh menyumbang adalah kesan Taufan Trami.
“Disebabkan Taufan Trami, kelembapan diangkut ke bahagian timur ke arah taufan menjadikan kawasan di sebelah barat kekurangan kelembapan, kurang litupan awan dan keadaan panas," ujar beliau.
Sementara itu, pakar meteorologi Pusat Penyelidikan Antartika Kebangsaan dan Institut Sains Samudera dan Bumi Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr Azizan Abu Samah berkata, ribut petir dan fenomena hujan batu boleh berlaku tanpa taufan.
Menurutnya, hujan batu bukan fenomena luar biasa dan ia dikaitkan dengan kejadian ribut petir.
“Sekiranya ribut petir bersifat tinggi di bahagian atas ribut suhu kurang dari 0 darjah Celsius, jadi air bersifat ais,” katanya.
Beliau berkata, perkara itu mendorong benih iaitu titisan air dibawa naik ke bahagian lebih tinggi di dalam atmosfera di mana suhu sangat rendah, membekukan titisan air tersebut menjadi ais.
“Apabila ketulan ais itu terlalu berat untuk dibawa oleh arus udara, ia akan jatuh ke permukaan bumi sebagai hujan batu,” jelas Azizan.
Ditanya sama ada kejadian alam itu berkait dengan Taufan Trami, Azizan tidak menolak perkara tersebut walaupun tumpuan lebih ke utara dan di tengah Laut China Selatan.
“Kesan perkembangan Taufan Trami ada pengaruhnya,” katanya.

BERITA TRENDING: Tiada Siapa Yang Berani Ambil Airnya! Penduduk Buka Mulut Kisah Misteri Telaga Di Kedah, Tak Pernah Kering Walau Kemarau

Terdahulu Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran cuaca panas Tahap 1 iaitu berjaga-jaga membabitkan Larut, Matang dan Kuala Kangsar di Perak; Gombak dan Petaling di Selangor; Wilayah Persekutuan Putrajaya; serta Maran dan Temerloh di Pahang.
Suhu maksimum harian di kawasan tersebut sekitar 35 hingga 37 darjah Celsius sekurang-kurangnya selama tiga hari berturut-turut. - Sinar Harian

BERITA TRENDING: Misteri 'Kereta Hamil' Di China Terungkai, Rupa-Rupanya Cuaca Terlalu Panas

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Suara B40! Pasangan Kaartik-Rekka Tambat Hati Netizen Di Media Sosial - "Biasanya Kami Buat Video Lepas Pukul 10 Malam Sebab ..."

gempak
25/10/2024
06:27 MYT
Pasangan suami isteri K.Kaartik dan N.Rekka tidak pernah menjangka klip video berbahasa Tamil tentang kehidupan seharian masyarakat negara ini, khususnya golongan B40, yang dihasilkan mereka berjaya memikat hati pelbagai kaum.
Hiburan

Ina Naim Nikah 8 November Dengan Mohd K?

gempak
25/10/2024
02:52 MYT
Penyanyi yang juga balu Allahyarham Suhaimi Saad iaitu Ina Naim, 40, didakwa bakal bernikah dengan lelaki pilihannya yang dikenali sebagai Mohd K pada 8 November depan.
Viral

Pempengaruh Bebas Penjara, Rindu Dengar Bunyi Duit Keluar Dari Mesin ATM

gempak
25/10/2024
01:55 MYT
Pempengaruh dan juga usahawan Medina Zein dibebaskan dari penjara lebih awal selepas ditahan kerana kes penipuan beg tangan mewah dan membuat ancaman kepada seorang individu.
Hiburan

Pemain Watak Tarzan Meninggal Dunia Pada Usia 86 Tahun

gempak
24/10/2024
15:10 MYT
Pemain watak Tarzan yang cukup terkenal menerusi siri ditayang di NBC pada tahun 1960-an, Ron Ely dilaporkan meninggal dunia pada usia 86 tahun.
Viral

108 Pelanggan Keracunan Makanan Selepas Makan Ayam Tandoori Di Pengkalan Chepa, Restoran Diarah Tutup!

gempak
24/10/2024
13:20 MYT
Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan (JKNK) mengarah sebuah restoran di Pengkalan Chepa ditutup berikutan pelanggan yang berkunjung ke premis tersebut didapati mengalami keracunan makanan.
BorakSeeni