,
Terkini

“Din… Din.. Nak Pergi Mana, Nak Ikut…” - Tak Rela Abaikan Permintaan Abah Yang Uzur, Netizen Terharu Lihat Cara Pensyarah Ini Layan Bapa

Ernalisa
20/08/2024
08:55 MYT
"Din... Abah nak ikut… Din nak pergi mana? Abah nak ikut, jom Din abah nak ikut, abah belanja,” itulah ungkapan seorang bapa yang sudah berumur setiap kali melihat anaknya mahu keluar dari rumah.
Momen berharga itu dikongsi oleh seorang pensyarah di salah sebuah universiti tempatan iaitu Zahir Alauddin Abdul Hamid, 39, menerusi akaun TikTok miliknya baru-baru ini.

BERITA BERKAITAN : "Boleh Jadi Model Kalau Bersara Main Badminton" - Tampil Catwalk Macam Model, Netizen Puji Gaya Lee Zii Jia

BERITA BERKAITAN : Selesa Bawa Lagu Nasyid, Vijay Tak Diterima Bangsa Sendiri? | Motif Trending

BERITA BERKAITAN : Afrina Hanie Sebak, Sifatkan Allahyarham Nidza Afham Abang Yang Baik - "Minta Maaf Sangat Kalau Aku Liat Dengar Nasihat Kau"

BERITA BERKAITAN : Pernah Kena Buli Siber, Meerqeen Ambil Inisiatif Tak Endah Komen Negatif - “Saya Rasa Lebih Baik Saya Diam”

Video tersebut merakamkan saat indah bersama bapanya, Abdul Hamid Jantan yang menghidap sakit lutut agak kronik sejak 2022 dan terpaksa bergantung dengan kerusi roda elektrik untuk bergerak.

"Saya menjaga abah ketika cuti panjang sahaja, pada hari biasa dia akan tinggal dengan adik lelaki saya yang merupakan anak kelima daripada lapan adik-beradik,” ujarnya.
Bagaimanapun kata Zahir, ada juga situasi yang terpasa ditolak antaranya pada jam 8 pagi pada hari bekerja.
"Ada masa kalau abah nak ikut, saya bagi, ada masa tak. Ikut keadaan, contohnya waktu nak pergi kerja dia ajak saya beli kuih.
"Bila saya kata maaf abah tak sempat dah ni nanti bila saya balik kita pergi ya. Waktu itu lemah sahaja dia angguk kepala," kongsinya.
Kata Zahir lagi, bukan mudah untuk dirinya menjadi anak yang terbaik, namun apabila mengenangkan pengorbanan seorang ayah, semua itu dilakukan demi kasi sayang.
"Kadang-kadang saya akan jaga sebulan dan ada juga tiga minggu kemudian abah ke rumah kakak pula. Kami bergilir-gilir menjaga abah, bagi dia berubah 'angin'. Jadi, emosi dia lebih baik dan ceria," katanya. Kongsi Zahir lagi, dia tidak membawa bapanya berjalan-jalan setiap masa kerana ada ketikanya tidak sempat untuk berbuat demikian atas beberapa faktor.
"Bila saya nak bergerak ke tempat kerja, waktu itulah abah kadang-kadang ajak saya untuk teman dia keluar.
"Jadi saya akan menolak atau terpaksa mengingkari janji pada kawan-kawan sebab nak bawa abah keluar selepas selesai tugas," ujarnya.
Dalam pada itu, perkongsian terbaharu Zahir mengenai bapanya dalam posting bertajuk ‘terima kasih atas peluang yang dicipta' turut menyentuh hati netizen.
Antara komen yang diterima adalah:
"Anak yang hebat, datangnya dari ibu bapa yang hebat,"
"Saya doakan ayah awak sihat sentiasa dan semoga Allah angkat darjat dia,"
Setakat ini, video yang dikongsi Zahir bersama bapa kesayangannya yang berusia lewat 70-an itu mendapat lebih satu juta tontonan dan 145,000 tanda suka.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Kongsi Video Luang Masa Dengan Anak, Netizen Puji - “Very Fatherly Tok Ram, Dalam Serius Ada Lembut..”

gempak
12/09/2024
06:25 MYT
Sejak kehadiran anak angkat sebagai penyeri hidup, Datin Alyah dilihat sering berkongsi momen keluarga kecilnya di media sosial.
Hiburan

Abby Abadi Rasa Rindu Bila Peluk Model Persis Wajah Anak - “Tiba-Tiba Datang Rindu”

gempak
11/09/2024
23:55 MYT
Pelakon Abby Abadi sekali lagi mencuri perhatian ramai di media sosial baru-baru ini.
Hollywood

Selena Gomez Tidak Boleh Hamil, Rancang Kaedah Ibu Tumpang Dapatkan Zuriat

gempak
11/09/2024
13:45 MYT
Baru diumumkan sebagai bilionair termuda Amerika Syarikat dengan aset bernilai RM5.7 bilion, Selena Gomez nampaknya mengejar sesuatu yang lebih ‘besar’.
Berita

4 Tahun Tak Jumpa, Anak Temui Rangka Bapa Dalam Pangsapuri

gempak
10/09/2024
14:25 MYT
Rangka seorang pesara ditemui dalam sebuah pangsapuri di Kepong, Kuala Lumpur Khamis lalu selepas beberapa tahun kelibatnya tidak dilihat penduduk setempat.
Viral

Cahaya Icha Belanja Ibu Bapa Tak Cukup Duit Nak Beli Minyak Wangi Untuk Anak, Netizen Pula Yang ‘Panas Hati’ - “Tolonglah Jangan Bebankan Mak Ayah!”

gempak
10/09/2024
14:25 MYT
Video pempengaruh terkenal di TikTok, Cahaya Icha, yang memperlihatkan dia membantu sepasang suami isteri yang ingin membeli minyak wangi untuk anak mereka mendapat perhatian netizen.