Pelakon popular Hollywood, Johnny Depp difahamkan telah menerima permohonan maaf daripada syarikat Disney bersama tawaran berjumlah RM1.3 bilion untuk kembali berlakon dalam francais filem Pirates of the Carribean.

Memetik laporan media antarabangsa, nama Depp terjejas susulan kes saman fitnah besar isterinya, Amber Heard hingga namanya digugurkan dari beberapa filem termasuk Pirates of the Carribean dan Fantastic Beast 3.

“Saya tahu bahawa ada syarikat menghantar bakul hadiah beserta surat yang menyentuh perasaan, namun tidak pasti bagaimana ia diterima oleh Depp.

“Apa yang boleh saya katakan adalah Disney telah menghasilkan draf untuk sebuah filem mengenai Jack Sparrow, jadi mereka amat berharap Depp dapat memaafkan mereka dan kembali kepada watak ikonik itu,” kata satu sumber rapat kepada laman gosip hiburan Poptopic.com.

Bagaimanapun, sebelum peminat teruja dengan berita itu, wakil Depp memberitahu NBC News, gosip yang didedahkan oleh laman gosip popular di Australia, Poptopic itu tidak benar.

Ia berikutan Depp rasa dirinya dikhianati oleh Disney.

"Ini direka-reka," kata wakil Depp pada Selasa.

Disney dikhabarkan sudah pun menyiapkan draf untuk watak Jack Sparrow dalam projek akan datang itu. Syarikat produksi terbabit sangat berharap Depp akan memaafkan mereka dan kembali menjayakan watak ikonik itu.

Depp yang melakonkan watak Jack Sparrow menerajui sekuel terdahulu filem itu selama 15 tahun.

Penampilan terakhirnya adalah menerusi sekuel Black Pearl in Dead Men Tell No Tales pada 2017 sebelum mengucapkan selamat tinggal terhadap projek berkenaan.