Aksi seorang ibu berbaju tidur kelawar sedang mencari dan memarahi anaknya yang mengikuti protes Undang Undang Cipta Kerja Indonesia sedang menjadi viral di media sosial, terutama aplikasi Tik Tok.

Melihat dari muat naik di akaun @thenkck di TikTok, ibu yang memakai baju tidur kelawar berwarna merah itu sedang menghampiri seorang lelaki yang memakai baju hitam.

Dia kemudian terlihat memarahi lelaki yang dipercayai anaknya yang kelihatan terkejut dengan kehadiran sang ibu dan cuba menyelamatkan diri.

Berdasarkan maklumat seperti yang dilihat dari portal Insertlive, kejadian lucu itu berlaku di Samarinda, Kalimantan Timur, semalam.

Insiden itu pun menjadi viral di media sosial apabila ramai netizen mula membuat andaian sendiri dengan memberi caption serta penceritaan yang lucu. Sehingga artikel ini ditulis, ia sudah ditonton lebih 7 juta kali.

"Disuruh beli minyak, tapi pergi ikut protes, kan dah kena. Tapi semangat lah bro," kata akaun @dadun279.

Seorang netizen lainnya pula menulis: "Inilah bukti para ibu sayang dengan anak anaknya dan tak mahu ada kejadian buruk terjadi pada mereka."

Sementara yang lainnya dilihat menulis biarpun malu kerana dikejar ibu di hadapan khalayak ramai, tapi dia tetap tak melawan.

Sejak beberapa hari lalu, Indonesia tengah mengalami krisis protes Undang Undang Cipta Kerja Indonesia yang telah mencetuskan banyak kerosakan di beberapa kota besar sehingga membuat Republik tersebut kerugian jutaan ringgit.

Protes yang dilakukan oleh para pekerja dan barisan mahasiswa itu dilakukan sebagai bantahan golongan pekerja terhadap undang-undang yang baru diluluskan pada 5 Oktober lalu.

Ia didakwa tidak adil, menekan hak pekerja dan menjejaskan alam sekitar.
@thenkck

Untuk kalian yang pengen ikut demo ijin dulu ke mamak kalian, biar gk kek gini jadi nyaa.. ##fyp ##fyp ##hidupmahasiswa masa gk ##fyp sii. ?

♬ Dominique Koplo - yofve squidward