Gaya Hidup

#FOODIESLIFE: 4 Kesan Buruk Jika Anak-Anak Suka Minum Minuman Manis

Izwan Isa
18/02/2024
13:55 MYT
Anak-anak cukup sinonim dengan minuman manis, lebih-lebih lagi minuman dengan pelbagai perisa dan warna. Namun, sedar atau tidak, pengambilan gula yang berlebihan oleh anak-anak boleh menyebabkan beberapa masalah.

BERITA TRENDING: #FOODIESLIFE: Kurangkan Kesan Batuk Lepas Banyak Makan Limau

Jika tidak diatasi, masalah-masalah itu akan memberi impak negatif terhadap kesihatan anak-anak. Berikut merupakan beberapa kesan buruk yang mungkin dialami oleh si kecil jika mengambil gula pada kadar berlebihan.
Hilang selera makan Dr I Gusti Ayu Nyoman Pratiwi berkata, anak yang terbiasa makan dan minum minuman manis cenderung hilang selera makan atau pun cepat kenyang.
“Anak yang minum manis bakal mengundang banyak masalah, salah satunya daripadanya selera makan menurun dan berasa sentiasa kenyang. Hal ini kerana, kadar gula dalam darahnya meningkat,” jelas Dr Pratiwi.
Munculnya kaviti pada gigi Selain mengurangkan rasa lapar, pengambilan minuman bergula mampu meningkatkan potensi munculnya karies pada gigi. Karies gigi merupakan kerosakan pada gigi yang berlaku secara bertahap.
“Tabiat minum air manis tidak disertakan dengan rutin menggosok gigi boleh mengundang masalah karies pada gigi,” katanya lagi.
Justeru, Dr Pratiwi berpesan supaya ibu bapa menanamkan kepentingan rutin menggosok gigi pada anak-anak selepas menikmati makanan dan minuman manis.
Sugar rush Istilah sugar rush sering dikenal sebagai keadaan seseorang akan menjadi lebih aktif setelah menikmati makanan atau minuman manis.
“Anak yang sering makan manis akan menjadi lebih aktif, bahkan kadang-kadang menjadi susah untuk tidur. Akibatnya anak boleh menjadi penat,” tambah Dr Pratiwi.
Sakit tekak “Hal ini terjadi pada anak yang sensitif terhadap rasa manis sehingga mereka cenderung mengalami inflamasi di tekak, sehingga terjadinya batuk,” kongsinya lagi.
Sumber: Kompas

BERITA TRENDING: #FOODIESLIFE: Pakar Perubatan Terangkan Side Effects Yang Mungkin Dialami Kalau Kita Makan Salji

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Dekta Pernah Hilang Di KL, Shuib & Arwah Siti Sarah Panik - "Dalam Beberapa Saat Saja..."

gempak
25/07/2024
02:55 MYT
Menerusi perkongsian di Instagram (IG), anak kedua Shuib yang mesra dengan panggilan Dekta itu dikatakan hilang ketika masih kecil.
Berita

Penoreh Getah Mengaku Tak Bersalah Rog*l Anak Kandung

gempak
24/07/2024
06:49 MYT
Seorang penoreh getah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen pada Rabu, atas dua pertuduhan merogol anak perempuan kandungnya sejak 2019.
Gaya Hidup

#FOODIESLIFE: Makanan Yang ‘Dicemari Rambut’ Manusia Boleh Dimakan Atau Tidak? Ini Penjelasan Pakar

gempak
23/07/2024
14:55 MYT
Kita kerap mendengar tentang kes pengguna terjumpa helaian atau gumpalan rambut dalam makanan.
Hiburan

Didakwa Tidak Mempunyai Hubungan Baik, Ini Respons Bapa Zara Zya - “Saya Tak Pernah Pun Sekilas Ada Rasa Benci Pada Dia…”

gempak
22/07/2024
08:55 MYT
Bapa kepada pelakon Zara Zya iaitu Zainuddin memilih untuk tidak mengulas lanjut mengenai dakwaan dia tidak mempunyai hubungan yang baik dengan anak perempuannya itu.
Berita

Stroller Bayi Kembar Terjatuh Di Landasan Keretapi, Dua Maut! - "Tindakan Ayahnya Sangat Berani Walau Akhirnya ..."

gempak
22/07/2024
05:45 MYT
Seorang kanak-kanak dan bapanya terbunuh dirempuh keretapi apabila kereta sorong bayi yang dinaiki mangsa berusia dua tahun itu terjatuh di landasan stesen Carlton di selatan Sydney, pada Ahad.