Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya antara amal kebaikan yang mendatangkan pahala setelah orang yang melakukannya meninggal dunia ialah ilmu yang disebarluaskannya, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf (kitab-kitab keagamaan) yang diwariskannya, masjid yang dibina, rumah yang dibina untuk penginapan orang yang sedang dalam perjalanan, sungai yang dialirkannya untuk kepentingan orang ramai dan harta yang disedekahkannya." (Riwayat Ibn Majah)

Susulan penularan wabak COVID-19, Malaysia kini berada dalam Sekatan Pergerakan Penuh (SPP) atau total lockdown yang dilaksanakan sejak 1 Jun lalu.

Di saat genting ini, akan ada golongan yang hilang pekerjaan, terputus bekalan makanan hingga terpaksa mengikat perut.

Justeru, #FoodiesLife menyeru agar kita berganding bahu membantu individu serta keluarga yang memerlukan di luar sana mengikut kemampuan masing-masing.

Sesungguhnya, bersedekah tidak akan sesekali menyebabkan harta seseorang itu semakin berkurangan, namun ia dapat memperkayakan hati, membersihkan harta, memanjangkan usia serta melancarkan rezeki yang dikurniakan Allah.

Di sini adalah senarai keperluan yang boleh dibeli untuk didermakan kepada golongan yang dalam kesusahan:

1. Beras
2. Telur
3. Kicap
4. Ikan Bilis
5. Bawang
6. Tepung
7. Garam
8. Gula
9. Minyak
10. Maggi
11. Sardin
12. Teh/Kopi/Milo
13. Biskut
14. Tuala Wanita
15. Pampers Bayi
16. Susu Formula
17. Toiletries
18. Facemask
19. Ubat Nyamuk
20. Ubat-Ubatan seperti panadol

"Sesungguhnya tangan di atas (yang memberi) lebih baik daripada tangan yang di bawah (yang menerima)." (Riwayat al-Bukhari)