Dunia kini menjadi saksi kepada kekejaman tentera Regim Zionis di Palestin yang memusnahkan negara dan rakyat di sana tanpa belas kasihan.

Rakyat Palestin pula kukuh berdiri dan bergadai nyawa demi mempertahankan Masjid Al-Aqsa yang pernah menjadi kiblat solat pertama bagi umat Islam.

Menerusi perkongsian di grup Backpackers Buddies Malaysia, Nora Othman berkongsi pengalamannya menjejakkan kaki ke Masjid Al-Aqsa dan tips yang perlu diketahui ketika masuk ke Palestin.

1. Masjid Dome of the Rock.(Al-Sakhrah). Di sini terdapat batu tergantung yang mahu mengikut nabi ketika baginda naik ke langit tetapi Allah menahan batu tersebut.



2. Bandar Palestin yang cantik tapi sayang telah dirampas semuanya dari penduduk Islam.



3. Perjalanan ke bawah masjid Al Aqsa yang bawah tanah.



4. Pintu masuk masjid Al Aqsa bahagian atas. Ground floor ni.



5. Dalaman Masjid Al Aqsa




Tips yang perlu diketahui ketika masuk ke Palestin:

1. Bukan semua tetamu dijanjikan visa kemasukkan. Ada satu atau dua yang kena reject juga contoh social activist dan doktor. Jadi berdoalah banyak-banyak dan solat hajat. Majoriti dapat visa masuk jangan risau.

2. Jangan sibuk nak keluar kamera sepanjang perjalanan ke imegresen. Simpan kamera kalau tidak mahu dirampas. Kalau disuruh padam gambar saja dah beruntung itu.

3. Jangan berlagak pandai, lagak biasa sahaja kalau pandai bahasa Inggeris pun cakap sikit-sikit sahaja. Jangan sekali-sekali nak peramah-peramah.

4. Pakailah pakaian biasa sahaja, janganlah berjubah-jubah sangat. Kopiah simpan dulu ya untuk menyenangkan perjalanan nanti. Sudah dapat masuk nanti pakailah apa yang suka.

5. Bersedia untuk sengaja ditahan tanpa sepatah bicara. Saja jer nak buat susahkan kita. Jadi tenang dan duduk saja diam-diam sampai pegawai imigresen lepaskan. Jangan sekali-sekali bercakap. Jawab apa yang ditanya sahaja.

6. Tenang saja mereka ni muka lawa handsome tapi serius, masam dan tegas dengan senapang bagai. Apatah lagi dengan yang Islam. Kalau agama lain senang sahaja dilepaskannya. (Berlaku tetapi tak selalu ya, jangan panik tapi bersedia).

7. Jangan bawa USD melebihi 300.00 nanti dia ingat kita nak bantu menderma penduduk sana.

8. Orang muda selalu banyak kena soal, passportnya akan ditanda dikuatiri sosial aktivis lah bagai yang penting tenang, tenang saja.

9. Yang sudah lepas duduk di luar sambil menunggu yang belum lepas. Bacalah doa banyak-banyak semoga Allah mempermudahkan perjalanan.

10. Sudah lepas yeahh heaven!


Sumber: Nora Othman & Libur