,
Hiburan

Generasi DFP Kumpul 15 Artis Muda Pelbagai Genre! Konsert Pertama Fadzly, Syiqin Azln, Ruhil Ariana Wilson, Ee Vone & LOKO 24 Julai Ini

Amri Hassan
20/07/2024
11:04 MYT
Dewan Filharmonik PETRONAS (DFP) telah melancarkan sebuah inisiatif baharu yang dinamakan Generasi DFP bagi menyokong landskap industri muzik dan seni di Malaysia.
Selama lebih 25 tahun, DFP berdiri sebagai sebuah pusat seni dan budaya di Kuala Lumpur, dengan persembahan artis dan kumpulan unggulan pelbagai genre dan ekspresi artistik. Melalui inisiatif ini, DFP menyediakan platform untuk penyanyi, penggubah dan pemuzik baru untuk tampil ke depan dan mempamerkan bakat terpendam mereka.
Inisiatif yang dilancarkan pada Mac lepas telah menarik minat dari seluruh negara dan sebanyak 100 video ujibakat telah diterima dari artis/band berusia antara 18 hingga 30 tahun.
Setelah melalui proses saringan oleh pihak juri DFP, seramai 15 artis/band telah disenarai pendek untuk membuat persembahan sulung di DFP. Mereka membawa pelbagai genre muzik yang bakal mencorakkan warna persembahan yang menarik di pentas DFP nanti.
Senarai lengkap artis solo yang berjaya membolosi peringkat pemilihan ini ialah Fadzly, Syiqin Azln, Ruhil Ariana Wilson, Ee Vone, Ruebben Chelvan, Dekwa Cuwa, Amrita Soon, Khalyn Mulyani, Jo Lixian dan Mardiana manakala band yang terpilih ialah Meruked, LOKO, Saiko Rama, Cherry On Top dan Sounds Like Sunday. Mereka akan membuat persembahan dalam tiga siri konsert.

Konsert pertama bakal berlangsung pada Rabu, 24 Julai 2024 jam 8.30 malam yang akan menampilkan Fadzly, Syiqin Azln, Ruhil Ariana Wilson, Ee Vone dan LOKO.

Kumpulan indie LOKO dianggotai empat ahli berbakat. Video muzik untuk single perdana mereka Pujaan Hati mencecah 1.6 juta tontonan di YouTube yang menjadi pemangkin untuk lahirnya album sulung mereka, Mata Kaca, pada tahun 2019. Lagu Gundah Gulana pula tersenarai dalam Anugerah Lagu Indie.
Ee Vone ialah penyanyi dan penulis lagu berbakat yang mencipta karya dalam rentak R&B, pop dan soul. Beliau telah berjaya mengeluarkan 8 single sejak tahun 2022 selain membuat banyak persembahan di negeri kelahirannya Pulau Pinang.
Berusia 25 tahun, Syiqin Azln telah menghasilkan EP bertajuk Selamat Pulang yang telah menarik perhatian khalayak selain daripada membuat persembahan di RIUH, Kuala Lumpur. Lagu beliau Pelangi Kembali telah menjadi runut bunyi untuk sebuah drama.
Jejaka berusia 27 tahun, Fadzly memperjuangkan genre irama tradisional dan mempunyai pengalaman yang luas menyertai pertandingan nyanyian di tanah kelahirannya Johor. Beliau juga pernah memenangi pertandingan ‘I Can See Your Voice’.
Ruhil Ariana Wilson mempunyai ijazah dalam permainan piano dan merupakan penerima anugerah cemerlang dari Cambridge International Examinations sebelum memulakan pengajian muzik melalui Berklee Online. Berusia 19 tahun, beliau telah membuat persembahan menyanyikan lagu-lagu nukilan beliau bersama keyboard kesayangannya.
Ayuh bersama memberikan sokongan kepada bakat artis-artis muda mencipta momen-momen yang tidak dapat dilupakan di pentas DFP.
Konsert Generasi DFP seterusnya bakal berlangsung pada 25 September 2024 dan 20 November 2024.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Penyanyi Reedzwann Terlibat Kemalangan, Rakan Maut

gempak
07/09/2024
07:22 MYT
Penyanyi Reedzwann, 23, terselamat selepas kenderaan pelbagai guna (MPV) dipandunya terlibat kemalangan dengan sebuah lori di Kilometer 363.8, Lebuh Raya Utara-Selatan arah selatan dekat Trolak, Perak pada Sabtu.
Hiburan

Sebar Gambar Tak Senonoh Mingyu, Pekerja Jenama Mewah Ini Digantung Tugas Serta Merta

gempak
04/09/2024
11:55 MYT
Jenama mewah Perancis L'Occitane tampil membuat permohonan maaf selepas seorang pekerjanya membocorkan gambar penyanyi Mingyu yang kurang sesuai baru-baru ini.
Hiburan

Noraniza Idris Tak Fikir Soal Gelaran Datuk, Anggap Ia Rezeki Jika Dapat – “Ada Orang Murah Rezeki Dia”

gempak
03/09/2024
21:55 MYT
Penyanyi Noraniza Idris menyifatkan penganugerahan gelaran Datuk kepada selebriti adalah rezeki yang ditentukan Allah.
Bollywood

Selain KL, Udit Narayan Akan Turun Pulau Pinang 28 November Ini

gempak
02/09/2024
15:51 MYT
Udit Narayan merupakan penyanyi Bollywood yang terkenal dengan suara latarnya kepada industri muzik Bollywood dan termasuk juga beberapa bahasa lain seperti Tamil, Bengali, Telugu, dan Kannada, bakal membuat kemunculannya di Setia Spice Arena, Pulau Pinang pada 28hb November 2024.
Viral

Kongsi Video Belajar Vokal, Netizen Bandingkan Ratu Farah Dengan Aina Abdul

gempak
29/08/2024
04:17 MYT
Nama Ratu Farah Diva bukanlah gerangan yang asing lagi bagi pengguna TikTok.