Pendedahan bintang Gegar Vaganza musim ke-9 (GV9) iaitu Fuad Rahman mengenai kisah silamnya yang pernah dipenjara atas kesalahan dadah menerima pelbagai reaksi netizen.

Segelintir netizen berpendapat pengakuan itu seperti membuka aib namun bagi Fuad, dia enggan merahsiakan kisahnya dan mahu ia dijadikan sebagai pengajaran.

“Kalau saya tak kongsi, in future kalau orang dapat tahu saya bekas banduan, lagi makin kita rasa bingit. Yang kena bukan saya, sebab saya dah berubah Alhamdulillah.

“Tapi yang kena keluarga saya… jadi, biar saya berterus-terang lagi bagus la daripada kemudian hari orang dapat tahu la. Saya tak ada niat nak buka aib sendiri.

“Saya sendiri nak beritahu yang bekas banduan juga ada bakat seperti saya, ada bakat dalam dunia muzik. Apa saja bakat yang mereka ada ni untuk teruskan kehidupan. Jangan ingat stres saja, ambil dadah.

“Perkongsian saya ini juga boleh dijadikan pengajaran. Jadi apa salahnya saya kongsi untuk beri semangat dan tips untuk kawan-kawan tengah dalam proses untuk berubah,” katanya kepada Gempak.

Terdahulu, Fuad berasa sebak sehingga mengalir air mata ketika menyanyikan lagu Layang-Layang Terputus Talinya pada konsert minggu keempat yang berlangsung di MBSA, Shah Alam pada malam Ahad.

Lagu nyanyian asal Alleycat itu membuatkan Fuad terkenang kisah silamnya yang pernah menjalani hukuman penjara sebanyak tiga kali atas kesalahan mengambil dadah.

Menurut Fuad, dia mengambil keputusan untuk keluar dari dunia gelap itu selepas ibunya yang berusia 81 tahun datang melawat ke penjara di Singapura.

“Saya menangis sebab teringat ibu saya kerana dia berkorban sebagai seorang ibu… tak putus-putus dia melawat saya sampai satu masa dia yang buat saya berubah.

“Selain itu, saya teringat kawan-kawan juga yang masih belum berubah. Tapi bukan sebab video yang disiarkan sebelum persembahan. Saya nampak saja kuat tapi hati kecil dan tisu,” ujarnya.