Penyanyi dan penyampai radio Buletin FM, Haiza Hanafi, 41, mengakui rasa bimbang apabila mengetahui ada benjolan di bahagian kiri payudaranya bersaiz dua sentimeter.

Perkara tersebut menyebabkan Haiza mula terfikir tentang penyakit yang digeruni wanita, iaitu kanser payudara.

Menurut Haiza rasa bimbang yang melampau dan kerap berfikir mengenainya menyebabkan selera makannya berkurangan sehingga berat badan turun mendadak.

Perkara itu turut meyebabkan Haiza mendapat serangan panik buat kali kedua.

“Bila dapat tahu tentang benjolan itu saya mula panik dan fikir yang bukan-bukan. Tambah-tambah lagi kita sedang dalam situasi pandemik.

“Selera makan tak ada, saya tinggalkan terus minuman bergula sampai berat badan turun mendadak.

“Dan kebetulan ketika itu saya turut memikirkan tentang kontrak sebagai penyampai radio di tempat saya bekerja sebelum ini akan di sambung atau tidak.

“Mungkin disebabkan banyak perkara yang saya fikirkan sehingga mendapat serangan panik. Dulu pernah kena sekali dalan tahun 2016,” katanya.

Bagaimanapun kata Haiza keadaan kini kembali normal dan benjolan tersebut sudah tidak ada.

“Alhamdulillah, benjolan terbut dah tak ada. Semasa berjumpa pakar pada Julai lalu saya ada membuat pemeriksaan mamogram dan ultrasound beliau ada menjelaskan tentang benjolan tersebut.

“Pakar tersebut beritahu, kes macam saya ini banyak dialami oleh kaum wanita. Cyst yang wujud boleh hilang dengan sendirinya jika ia tidak serius.

“Saya terharu kerana sepanjang mengalami kesukaran dan tekanan suami, ibu dan bapa serta seluruh ahli keluarga berada disisi memberi sokongan,” katanya sebak.

Perkembangan terbaru, Haiza kini mengendalikan segmen ‘Santai Siang Bersama Haiza’ di Buletin FM yang turut mengupas perihal kesihatan.

Haiza mengendalikan segmen itu setiap Isnin hingga Jumaat dari jam 10 pagi sampai 3 petang.Selain kesihatan, segmen yang turut diimbangi dengan hiburan dan lagu itu juga merangkumi informasi berkaitan gaya hidup, keibubapaan, tips ekonomi, pemerkasaan dan kerohanian.


Dalam pada itu Haiza sempat meninggalkan pesanan kepada semua agar menjaga kesihatan dan bertindak cepat sekiranya berasa sesuatu yang tidak kena pada badan.

“Jangan abaikan kesihatan dan bertindaklah cepat jika sayangkan nyawa dan orang sekeliling. Jangan biarkan melarat baru nak bertindak.

“Kalau ada musykil apa-apa, cepat-cepatlah berjumpa doktor. Saya sendiri belajar supaya tidak terlalu cepat membuat andaian dan berfikir bukan-bukan.

“Yang penting perlu sentiasa positif dan amalkan gaya hidup sihat,” katanya.