Pertambahan trafik sehingga 1.9 juta kenderaan dijangka berlaku di semua rangkaian lebuh raya kendalian PLUS Malaysia Berhad (PLUS) sempena cuti umum Hari Deepavali bermula esok.

Ketua Pegawai Operasi PLUS, Datuk Zakaria Ahmad Zabidi berkata, jumlah tersebut menunjukkan peningkatan berbanding 1.7 juta kenderaan sehari pada hari biasa.

Tambahnya, pihak PLUS telah mengeluarkan Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) bagi memastikan kelancaran perjalanan pengguna lebuh raya.

“Ia juga bagi membantu orang ramai merancang perjalanan mereka di samping membantu kami mengagihkan trafik yang bergerak di pelbagai destinasi.

“TTA juga diwujudkan bagi mengagih trafik dan mengurangkan kesesakan terutamanya di lokasi kritikal, plaza tol dan kawasan rehat sepanjang musim perayaan ini,” jelasnya melalui satu kenyataan.

Katanya, TTA direka untuk mengelakkan pelanggan yang menuju ke destinasi lebih jauh daripada ‘bertembung’ dengan kumpulan kenderaan yang menuju ke destinasi lebih dekat.

“TTA boleh memberikan kesan yang lebih baik kepada pengalaman perjalanan pelanggan lebuh raya,” katanya.

Tambahnya, orang ramai boleh merujuk jadual TTA di laman web www.plus.com.my serta saluran media sosial PLUS.

Selain itu, Zakaria berkata, PLUS juga akan memastikan tiada penutupan lorong atau kerja penyelenggaraan serta naik taraf atau pembinaan dilaksanakan bermula esok hingga 25 Oktober ini.

Katanya, pengguna lebuh raya dari Lembah Klang yang menuju ke Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Johor supaya dinasihatkan menggunakan lebuh raya sebelum pukul 10 pagi.

“Pengguna lebuh raya dari negeri berkenaan yang bergerak pulang ke Lembah Klang bermula 24 hingga 26 Oktober pula disarankan supaya memasuki lebuh raya sebelum pukul 10 pagi.

“Untuk perjalanan yang lebih selesa, PLUS dengan kerjasama Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengaktifkan Ujian Awam SmartLane di laluan Bukit Tambun-Plaza Tol Juru dan Sungai Petani Selatan-Hentian Sebelah Tikam Batu untuk mengurangkan kesesakan,” katanya.

Sumber/Foto: Kosmo!