Pengacara popular sekitar 20 tahun lalu, Helmi The Gimmick mendedahkan dia tidak hilang sebagai anak seni tetapi memilih untuk beraksi di layar komersial.

Menurut Helmi, 62, dia bersyukur kerana masih ‘lebat’ dengan tawaran persembahan korporat sebagai pengacara dan penyanyi sehingga ke hari ini.

Dalam pada masa yang sama, dia yang kini mendapat gelaran Doktor meluahkan rasa gembira kerana sudah berjaya dalam bidang perniagaan meskipun aktif sebagai artis.

Tambah Helmi, dia menerima gelaran terhormat Doktor Kehormat Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Sabi, Perancis pada 2019 hasil kerja keras serta pengalaman selama lebih 30 tahun dalam bidang pemasaran.

"Pada saya, takkan kita nak jadi penyanyi dan pelakon sampai mati? Kita perlu tahu kelebihan yang ada pada diri.

"Saya harap rakan artis di Malaysia tahun kelebihan mereka dengan nama dan pengalaman yang dimiliki digunakan untuk mencari jalinan perniagaan dengan produk atau perkhidmatan yang sesuai," jelasnya ketika ditemubual.

Helmi ditemui pada majlis berbuka puasa Smart Bio Group yang diadakan di Shah Alam, Selangor sekitar beberapa minggu yang lalu.

Dia yang pernah menjadi hos program berbentuk game show Famili Ceria berkata, artis wajar memastikan diri mereka dihargai dan menjana pendapatan melalui nama yang dimiliki.

“Bukan hanya sebagai duta, tetapi cari peluang untuk berada dalam organisasi syarikat dan menggunakan kepakaran yang ada.

"Kita sendiri kena mahir dan tahu dengan sesuatu produk ataupun gunakan kelebihan kita untuk memberi ilmu kepada pihak terbabit termasuk cari berinteraksi dan berdepan dengan orang ramai," katanya yang kini dilantik sebagai Pengarah Pemasaran Di Smart Bio Group.

Helmi bersama syarikat bumiputera tempatan itu memfokuskan kepada kajian dan pembanguan (R&D) serta penghasilan produk isi rumah dan kesihatan berasaskan tumbuhan herba Cendawan Merah atau Lingzhi dan Mengkudu yang juga dikenali sebagai buah Noni.