Aksi pendakwah bebas Ustaz Don Daniyal bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tular di media sosial baru-baru ini.

Kedua-duanya hadir dalam rancangan siaran langsung bagi membincangkan isu norma baharu dalam ibadat haji.

Ramai yang tampil membahaskan perihal aksi Ustaz Don itu, sebahagiannya menganggap itu hanyalah gesture sebagai tanda menghormati individu yang lebih tua.

Mengambil serius akan pandangan yang tular di media sosial, pengendali akaun Facebook Dr. Zulkifli turut memberikan kenyataan balas.

"Pihak kami mengambil maklum gambar Al-Fadhil Ustaz Don Daniyal yang tersebar dalam keadaan dikatakan seakan melakukan "sembah hormat (menjunjung duli)" kepada YB Menteri di JPM (Hal Ehwal Agama).

"Ia tular di media sosial dan memberikan impak yang negatif kepada Ustaz Don Daniyal.

"Sebagai penjelasan, ia cuma gambar kandid yang diambil oleh jurugambar dan tidak ada sebarang maksud yang tidak selari dengan syarak, seperti yang diuar-uarkan," tulis pengendali Facebook itu.


Pihak terbabit turut memohon maaf atas penularan gambar berkenaan yang sedikit sebanyak memberikan impak negatif kepada imej Ustaz Don.



"Pihak kami ingin menzahirkan permohonan maaf kepada Ustaz Don Daniyal dan akan memastikan hal ini tidak lagi berlaku," tambah pengendali akaun itu.

Foto: FB Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri