Sebuah mahkamah di Arab Saudi menjatuhkan hukuman 12 tahun penjara ke atas seorang penceramah bebas yang telah menjadi imam di Hagia Sophia.

Penceramah tersebut adalag Abdullah Basfar yang mempunyai latar belakang akademik cukup baik dalam bidang agama serta merupakan seorang profesor di Universiti King Abdulaziz di Jeddah.

Basfar ditangkap pada tahun 2020 selepas video beliau memimpin solat di kawasan Hagia Sophia pada 2014 tersebar di internet.

The New Arab melaporkan organisasi hak asasi manusia Saudi, Prisoners of Conscience memetik: “Dengan konteks menerima undangan untuk menjadi imam di lapangan (kawasan) Hagia Sophia.”

Bagaimanapun tidak dinyatakan akta apa yang menyebabkan Basfar ditahan dan dijatuhi hukuman.

Organisasi sama mengutuk sekerasnya hukuman yang dijatuhkan terhadap Basfar, yang didakwa telah sempat menjalani dua tahun ‘soal siasat’ tentang tindakannya memimpin solat di tapak ikonik dunia itu.

“Kami mengutuk sekerasnya tindakan pihak berkuasa. Kami mendesak pihak berkuasa membebaskan beliau tanpa syarat,” kata petikan dari organisasi itu lagi.

Para pengkritik berpendapat Basfar menjadi mangsa keadaan hubungan Arab Saudi dengan Turkiye yang sempat tegang.

Untuk rekod, pada 2014, Hagia Sophia merupakan sebuah muzium sebelum ia yang juga pernah menjadi sebuah cruch diumumkan sebagai masjid oleh kerajaan Turkiye pada tahun 2020.

Kredit Foto: Getty Images