Pelakon Alif Satar terharu apabila ditawarkan watak sebagai wira negara dalam filem Bakara, sebuah karya yang diangkat daripada kisah perjuangan tentera Malaysia di Somalia.

Memetik laporan BH Online, Alif pada awalnya menyangka pemilihannya membawa watak Prebet Aznan adalah kerana dia aktif dengan sukan ekstrem.

“Akhirnya saya tahu kenapa dipilih. Saya terharu kerana dikatakan mempunyai persamaan dari segi fizikal. Watak Prebet Aznan memerlukan saya bermain dengan emosi.

“Mungkin dari situ, mereka melihat saya mampu membawakan watak yang menyayat hati ini,” katanya.

Filem terbitan Tentera Darat Malaysia (TDM) tersebut memaparkan peristiwa pertempuran membabitkan anggota tentera Malaysia di Pasar Bakara, Mogadishu, Somalia pada tahun 1993.

Selain Alif, filem arahan Adrian Teh yang menelan kos kira-kira RM20 juta itu turut dibintangi Bront Palarae, Shaheizy Sam, Remy Ishak, Hairul Azreen dan Fauzi Nawawi.

Tambah Alif atau nama sebenarnya, Muhammad Alif Mohd Satar, Prebet Aznan terkorban tanpa sempat melihat anaknya yang masih dalam kandungan.

“Naskhah ini ada kaitan dengan filem terbitan Hollywood berjudul Black Hawk Down. Cuma, bezanya filem Bakara mengambil sudut pandangan tentera Malaysia yang terbabit dalam peristiwa bersejarah, manakala Black Hawk Down memaparkan pertempuran membabitkan tentera Amerika Syarikat.

“Saya dimaklumkan, anak Aznan kini seorang anggota tentera. Mungkin jika nak tanya mengenai arwah bapanya, dia sendiri pun tak pernah berjumpa. Jadi, saya akan mendapatkan maklumat terperinci mengenai arwah menerusi pasukan tentera yang bertempur bersamanya,” katanya lagi.

Malah, Alif turut menjalani latihan senjata yang digunakan pada tahun itu serta belajar berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat yang sama digunakan.

Sumber: BH Online