Bila melibatkan penjagaan barang berharga, pasti kita akan memilih tempat persembunyian yang paling selamat antaranya peti besi.

Jom semak senarai peti besi yang paling selamat di dunia!

#1 - Fort Knox // Fort Knox, Kentucky

Bercadang untuk menceroboh Fort Knox? Boleh tapi mula-mula nak ceroboh pun perlu panjang empat panggar dimana dua daripadanya merupakan elektrik.

Bukan itu sahaja, kalau berjaya pun… kena menyelinap melepasi pengawal bersenjata yang berbaris di sekeliling perimeter selain kena pastikan juga mengelakkan kamera video.

Tetapi jangan buang masa cuba meledak melalui dinding granit: Ia setebal 4 kaki dan disatukan oleh 750 tan keluli tetulang. Jika melepasi pengawal bersenjata di dalam, ditambah pula dengan pintu berkunci, anda mungkin akan dihentikan oleh pintu bilik kebal seberat 22 tan.

Jangan putus asa. Bilik kebal boleh dibuka, tetapi hanya jika anda menjumpai semua kakitangan yang mengetahui sebilangan kecil gabungan itu (anda memerlukan kesemuanya, kerana tiada siapa yang tahu semuanya.)

Sebaik sahaja anda masuk ke dalam bilik kebal, anda akan perlu memecah masuk ke dalam peti besi yang lebih kecil yang terletak di dalam, kemudian anda boleh mula mengambil 5000 tan jongkong emas yang disimpan di sana. Dan berhati-hati apabila anda pergi: 30,000 askar dari kem tentera Fort Knox akan menanti anda di luar dengan cemas.

#2 - Svalbard Global Seed Vault // Spitsbergen, Norway

Jika Armageddon berlaku tidak lama lagi, sebarang harapan untuk membawa pulang tanaman dunia akan terkubur 390 kaki di bawah gunung Nordic. Bilik Kebal Benih Global Svalbard di pulau Spitsbergen kini menempatkan lebih 500,000 spesies tumbuhan dunia.

Bilik kebal itu terletak 620 batu di selatan Kutub Utara dan dilindungi oleh ratusan batu lautan, serta beberapa ribu beruang kutub. Ia sangat dalam, ia tahan terhadap bencana nuklear, apatah lagi gempa bumi yang teruk.

Ia juga terletak 430 kaki di atas paras laut, selamat daripada sebarang kemungkinan kenaikan paras laut. Tiga bilik kebal benih terletak di belakang empat pintu keluli berat. Selagi kunci tidak disembunyikan di bawah keset, benih kita harus selamat dari Hari Kiamat.

#3 - Cheyenne Mountain // Colorado

Gunung Cheyenne mentakrifkan semula frasa ‘keselamatan pekerjaan’. Pekerja bekerja di belakang dua pintu 25 tan, yang boleh menahan letupan 30 megaton. Untuk meletakkannya dalam perspektif, Fat Man—bom yang dijatuhkan di Nagasaki—perlu meletup 1429 kali untuk memecahkan pintu masuk.

Pejabat-pejabat di sana tertimbus 2000 kaki ke dalam granit gunung, yang sejauh ini menyebabkan udara perlu dipam ke dalam. Udara itu, bagaimanapun, adalah yang paling bersih di dunia. Ia diproses oleh sistem penapis kimia, biologi dan nuklear yang canggih. Tidak hairanlah mengapa Cheyenne menjadi tuan rumah Pusat Amaran Peluru Berpandu A.S. dan NORAD semasa Perang Dingin.

#4 - Federal Reserve Bank of New York // New York, New York

Menghalang daripada kesibukan Wall Street, 25 peratus daripada emas dunia terletak. Di Bank Rizab Persekutuan New York, lebih $270 bilion jongkong emas bersembunyi di bunker tiga tingkat yang tenggelam.

Kebanyakan emas, bagaimanapun, bukan Amerika; negara asing memiliki 98 peratus saham.

Tetapi itu kerana mereka mempercayai peti besi Fed. Lagipun, ia berada 80 kaki di bawah tanah, dikelilingi oleh batu pepejal dari semua sisi, dan ditinjau oleh kumpulan penembak yang pakar. Selain itu, 540,000 bar emas itu dikunci di belakang pintu keluli 90 tan.

Sumber - Mental Floss

#5 - Peti Besi, Keluarga Lima Gading

Kalau nak tahu, dalam filem aksi heist, The Experts pun ada satu peti besi yang paling selamat untuk simpan barang berharga dan sukar untuk dicerobohi.

Peti besi itu yang menyimpan cincin pusaka milik keluarga Lima Gading! Lima beradik iaitu Farid (Aaron Aziz), Keyrol (Syafiq Kyle), Emma (Mimi Lana), Amer (Remy Ishak) dan Lan (Ray Dapdap) perlu melakukan rompakan bagi mendapatkan cincin tersebut tau!

Berjaya ke tak mereka melepasi halangan-halangan dan membuka peti besi itu? Jom saksikan filem pilihan di GSC, The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.

ARTIKEL BERKAITAN: Setiap Kali Muncul Confirm Mengekek! Ini Watak-Watak Lucu Cameo Michael Ang Dalam Filem & Drama... #5 Tu Korang Wajib Tengok

ARTIKEL BERKAITAN: Komedi Romantik Hingga Ke Genre Aksi, Ini 5 Watak Ikonik Aaron Aziz Yang Paling Diingati Peminat Sehingga Kini!

ARTIKEL BERKAITAN: Diburu Sensasi, Mimi Lana & Meerqeen Enggan Terperangkap Cinta Lokasi: “Kerja Sekolah…”

ARTIKEL BERKAITAN: Tarik Tumpuan Dunia, The Experts Ditayangkan Di Festival Filem Antarabangsa Shanghai 2024

ARTIKEL BERKAITAN: Aleeya Zailan Puji Penganjuran Wonda Coffee Keluang Man Of The Month - “Ramai Yang Suka Buat Kebaikan”

ARTIKEL BERKAITAN: Siapa Kata Perempuan Tak Cekap Memandu? Ini 5 Filem Dengan Karakter ‘Lady Driver’ Yang Harus Ditonton… No. 5 Tu Memang Sempoi!