Laman Utama

Isu 'Buat Bodoh-Bodoh', Prof Muhaya Mohon Maaf Secara Terbuka

Asraf Aided
10/06/2021
15:06 MYT
Pakar mata dan motivasi, Datuk Prof Dr. Muhaya Mohamad tampil memohon maaf secara terbuka susulan video viral Kenapa Wanita Lambat Dapat Jodoh yang mencetus kecaman pelbagai pihak baru-baru ini.
BACA: "Orang Lelaki Suka Perempuan Lembut-Lembut, Biar Macam Bodoh-Bodoh Sikit" - Prof Muhaya
Permohonan maaf itu dibuat menerusi perkongsian di akaun Instagram miliknya sebentar tadi.
Menurut Muhaya yang membahasakan dirinya sebagai Bonda dalam kenyataan itu, video tular berdurasi 56 saat tersebut adalah potongan daripada sesi siaran langsung selama 45 minit di media sosial miliknya pada 6 Februari lalu.
"Untuk makluman, hantaran klip 56 saat tersebut adalah petikan dari live di FB Page Prof Muhaya dan Youtube Prof Muhaya TV berdurasi 45 minit yang diterbitkan pada 6 Feb 2021 jam 6 petang bertajuk Antara Cinta Dan Cita-Cita.
"Siaran live Bonda tersebut adalah sebenarnya bagi menjawab persoalan KK Talib dan komen-komen dari FB, berkaitan wanita yang dalam dilema, antara mengejar kerjaya, cinta serta keluarga.
"Secara teknikalnya, ini adalah video lama. Bagaimanapun Bonda faham klip yang telah disunting kepada 56 saat ini, telah menimbulkan pelbagai reaksi kurang senang dalam kalangan masyarakat, terutamanya kaum wanita, sehingga menimbulkan persoalan, perbalahan dan sangkaan," jelasnya.
Justeru, Muhaya mengambil tanggungjawab untuk memohon maaf dan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang mengambil berat tentang isu terbabit, termasuk pihak media.
"Bonda mengambil tanggungjawab untuk memohon maaf atas salah faham yang timbul dan ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada semua yang ambil berat termasuk pihak media, rakan-rakan dan keluarga yang mengambil inisiatif tabayyun, atau bertanya akan perkara sebenarnya kepada Bonda mahupun team Bonda," katanya.
Terdahulu, sepotong video dari akaun media sosial Prof Muhaya mengulas mengenai punca wanita lambat dapat jodoh tular di Twitter dan mendapat pelbagai reaksi netizen.
Antara individu terkenal yang tidak bersetuju dengan kenyataan dalam video itu termasuklah pakar bedah Dr. Amalina Che Bakri dan penyanyi Dr. Soo Wincci.
BACA: "Mak Tak Didik Saya Jadi 'Bodoh-Bodoh Sikit' Untuk Bertemu Jodoh" - Dr. Amalina Tempelak Kenyataan Prof Muhaya
BACA: "Biarlah Tak Kahwin Pun Jangan Buat Bodoh-Bodoh" - Dr. Soo Wincci
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Dikecam Sebab Pakai Purdah Ketika Ikuti Kelas Agama, Stylist Lelaki Popular Ini Minta Maaf

gempak
23/07/2024
23:55 MYT
Penata gaya atau stylist, Wanda Hara akhirnya mengakui kesilapan gara-gara mengenakan tudung ketika menghadiri pengajian Ustaz Hanan Attaki yang diadakan pada Sabtu.
Hiburan

Bella Astillah Berangkat Tunai Umrah, Doa Urusan Dipermudahkan – “Saya Mohon Maaf Seikhlas Hati”

gempak
14/07/2024
06:55 MYT
Menerusi perkongsian di Instagram (IG) Bella atau nama sebenarnya Dayang Ara Nabellah Awang Astillah, 30, berkongsi foto dia di lapangan terbang pada pagi Ahad.
Hiburan

Noorkhiriah Mohon Maaf Badan Fareez Berbirat Masa Babak Pukul, Fauzi Nawawi Tak Marah - “Tak Apa, Anak Jantan”

gempak
22/06/2024
02:05 MYT
Pelakon, Fauzi Nawawi tidak melenting apabila mengetahui badan anaknya iaitu Fareez berbirat selepas melakonkan babak dipukul bersama aktres, Noorkhiriah.
Hiburan

Ustaz Don Beri Penjelasan Berkenaan Isu Hari Tasyrik - “Saya Mohon Maaf Sebab Menjawab Dalam Keadaan Mengelirukan”

gempak
19/06/2024
05:25 MYT
Pendakwah terkenal, Ustaz Don Daniyal tampil memberikan penjelasan berhubung kenyataan yang mengelirukan mengenai berpuasa di hari Tasyrik.
Hiburan

Isu SMDX, Pengurusan Mohon Maaf Tampil Beri Penjelasan - “Kami Mengaku Banyak Lagi Perlu Dipelajari”

gempak
23/05/2024
23:55 MYT
Syarikat pengurusan XIOKK Entertainment akhirnya tampil memberikan penjelasan berhubung beberapa isu tular yang melanda artis di bawah naungannya iaitu SMDX.