Ramai yang tidak melihat bahawa tindakan menonton filem Doctor Strange terbaharu menerusi laman web rawak atau di peranti penstriman haram (ISD) adalah suatu masalah besar.

Malah, ramai juga berpendapat tiada sebarang bahaya yang timbul dengan cara menstrim filem baharu itu melalui platform talian di bilik mereka kerana ia tidak diketahui orang dan tidak membebankan sesiapa.

Namun begitu, beberapa fakta yang bakal dikongsikan dalam artikel ini mungkin akan menyebabkan anda memikirkan semula pendirian berhubung perkara ini. Untuk permulaan, fahami dulu apa itu cetak rompak digital.

Cetak rompak digital adalah tindakan memuat turun, menggunakan, menstrim atau mengedarkan bahan hak cipta dan harta intelek tanpa kebenaran atau bayaran bagi kandungan tersebut.

Cetak rompak digital adalah satu bentuk kecurian dan ini termasuk penstriman kandungan yang tidak dibenarkan seperti filem, muzik, buku dan permainan melalui laman web cetak rompak atau ISD.

Sebarang bentuk cetak rompak, termasuk cetak rompak digital adalah jenayah yang boleh dihukum oleh undangundang.

Sebelum anda cuba melayari manamana filem baharu atau kandungan yang tidak dibenarkan dalam talian, penting untuk anda tahu bahawa laporan terkini mendapati banyak laman web yang mengedarkan filem dan rancangan TV cetak rompak mengandungi perisian yang berniat jahat (malware) yang meletakkan pengguna dalam bahaya besar, selain pelanggaran hak cipta.

Firma keselamatan siber, RiskIQ mendapati bahawa satu daripada tiga rancangan cetak rompak mengandungi perisian hasad yang mendedahkan pengguna kepada ancaman termasuk kecurian identiti, kerugian kewangan dan risiko pengawalan peranti oleh penggodam (hacker).

Sumber: Sinar Harian