,
Hiburan

Jangan Ambil Ringan Kes Siber Buli, Mek Yun Harap Undang-Undang Dapat Diperketatkan - “Saya Juga Pernah Jadi Mangsa, Sampai Rasa Hilang Semangat”

Mya Amri
17/07/2024
07:55 MYT
Personaliti media sosial dan pelakon Mek Yun akui terkesan dengan kes membabitkan seorang 'influencer' bernama Rajeswary Appahu atau Esha yang menjadi mangsa buli siber sehingga sanggup menamatkan nyawanya sendiri.

Pernah jadi mangsa buli netizen

Mek Yun mendedahkan dia juga pernah menjadi mangsa buli siber sehingga terdetik untuk berhenti menjadi pempengaruh dan juga pencipta konten.
Bagaimanapun, dia bertekad untuk meneruskan pekerjaan tersebut dan mengambil pendekatan untuk mengabaikan komen negatif netizen.
"Sebagai seorang pempengaruh, saya juga terkesan dengan kes Esha. Apa yang saya boleh katakan kerja pempengaruh ini memang terdedah dengan komen-komen kurang baik.

“Saya juga pernah jadi mangsa body shaming, orang cakap fasal badan saya besar dan gemuk.

"Satu perkara tentang sosial media adalah kita tidak boleh kawal keyboard warriors. Setiap netizen ada pandangan berbeza yang mana mereka sesuka hati untuk bercakap apa sahaja.

"Sebagai pempengaruh dan pencipta konten, saya sendiri pernah terdetik nak berhenti buat konten apabila menerima komen negatif. Rasa hilang semangat sangat walaupun hanya satu atau dua komen.
"Namun selepas saya berfikir, berbaloi ke untuk saya berhenti saya disebabkan manusia-manusia yang bersembunyi di belakang skrin. Mereka tidak kenal diri saya secara peribadi,” ujarnya.
Mek Yun berkata demikian ketika ditemui di majlis sidang media drama Perang Nasi Dagang yang berlangsung di Stor Teater, Kuala Lumpur pada Selasa.

Titip pesan buat pempengaruh

Disebabkan itu, Mek Yun juga menitipkan pesanan kepada pempengaruh di luar sana supaya menjadi 'kebal' dan tidak terkesan dengan komen negatif yang dilemparkan netizen di media sosial.

"Jadi pesanan saya untuk semua yang berkeinginan menjadi pencipta konten perlu bina penghadang yang mana apabila ada komen negatif tidak akan memberi kesan kepada diri.

"Kepada netizen juga, tolong jangan lemparkan kata-kata tidak baik yang boleh beri impak kepada pencipta konten. Fikir seeloknya sebelum meninggalkan komen,” ujarnya.

Harap ketatkan undang-undang berkenaan buli siber

Sementara itu, Mek Yun berharap pihak berkuasa dapat mengetatkan undang-undang berkaitan gejala buli siber.

"Kes siber buli sangat serius sehingga ada kes meragut nyawa, memang tidak boleh ambil ringan. Saya harap pihak atasan mengetatkan lagi undang-undang agar perkara tidak diingini berlaku. Berikan hukuman setimpal,” katanya.

BERITA TRENDING: Hanya Bayar RM100, Pembuli Esha ‘Alpha Quinn’ Mengaku Bersalah

BERITA TRENDING: Tamatkan Riwayat Sendiri Kerana Siber Buli, Ini Kronologi Kes Influencer Rajeswary Appahu

BERITA TRENDING: Kes 'Influencer' Maut, Wanita Tempatan Ditahan

Terdahulu, kes pembunuhan Esha yang berumur 30 tahun itu ditemui mati, selepas membuat laporan polis berhubungan ugutan jenayah dan fitnah terhadap dirinya.
Menurut Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Ahmad Sukarno Mohd Zahari mengesahkan seramai 11 saksi termasuk ahli keluarga mangsa dirakam suara untuk kertas siasatan kes tersebut.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

“Tiada Siapa Mengatasi Undang-Undang Termasuk Kerabat” - Tengku Hasannal

gempak
06/09/2024
00:23 MYT
Tengku Mahkota Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah agar tindakan tegas dan penyiasatan yang adil dijalankan susulan dakwaan seorang lelaki dipukul sekumpulan lelaki termasuk seorang anak VVIP.
Hiburan

Terima Banyak Hantaran Lucah, Sophia Albarakbah Mahu Ambil Tindakan Undang-Undang

gempak
14/08/2024
04:20 MYT
Terima pelbagai komen lucah dan hinaan secara atas talian, pelakon Sophia Albarakbah sedia mengambil tindakan undang-undang terhadap pelayar media sosial yang bertindak melakukan perbuatan tersebut.
Hiburan

Masih Terima Komen Negatif, Sophia Dedah Perlu Jumpa Pakar Kerana Siber Buli

gempak
07/08/2024
02:55 MYT
Pelakon Sophia AlBarakbah mendedahkan masih menjadi mangsa buli segelintir netizen di media sosial meskipun tiada lagi cerita kontroversi membabitkan dirinya.
Hiburan

Datang Nak Bergambar, Sempat ‘Offer’ Mek Yun Jadi Madu - “Nak Jadi Bini Nombor Dua Suami Saya Tak?”

gempak
06/08/2024
08:55 MYT
Pempengaruh media sosial yang juga pelakon Mek Yun mendedahkan dia ditawarkan untuk menjadi isteri kedua kepada seorang wanita yang secara tiba-tiba datang untuk bergambar dengannya.
Viral

Pempengaruh Ugut Nak Sebarkan Video S*ks Bekas Isteri? Ini Tindakan Yang Boleh Dikenakan Dari Segi Undang-Undang

gempak
03/08/2024
03:55 MYT
Tular sebelum ini tentang seorang pempengaruh yang didakwa mahu menyebarkan video lucah bersama bekas isterinya dek kerana kemelut rumah tangga.