Laman Utama

“Jangan Jadikan Influencer Sebagai Karier Atau Cita-Cita” - Syed Umar

Gempak
04/11/2022
03:30 MYT
Pempengaruh media sosial, Syed Umar Sadique Syed Ab Rahman atau dikenali sebagai Marc Sadique berpendapat kanak-kanak atau remaja tidak seharusnya memandang influencer sebagai satu cita-cita untuk dikejar pada masa depan.
Menurut Marc, setiap orang perlu memastikan mereka mempunyai ilmu dan kerjaya profesional dalam kehidupan mereka.
"Sebenarnya, agak menyeramkan apabila ada ibu bapa yang datang kepada saya dan beritahu bahawa anak dia nak jadi influencer macam saya. Saya tidak kata jadi influencer itu satu cita-cita yang murni atau tidak murni.
"Tetapi jangan jadikan ia sebagai satu karier atau cita-cita. Anda tetap boleh jadi influencer sekiranya anda seorang doktor dengan menyebarkan tentang kepakaran anda mengenai kesihatan dan sebagainya. Saya rasa itu lebih bagus.
"Jadi, fokus untuk dapat sesuatu yang berharga dahulu contohnya nak jadi cikgu, polis dan sebagainya selepas itu barulah anda fikir untuk menjadi influencer," jelasnya.
Marc berkata demikian dalam rancangan Kompas Rasuah Busters Edisi Khas PRU15 bertajuk Influencer Mampu Didik Belia baru-baru ini.
Jelasnya lagi, menjadi pempengaruh bukan hanya sekadar untuk mengejar populariti atau wang ringgit semata-mata sebaliknya perlu menjadi sesorang yang memberikan manfaat kepada orang lain.
“Kita pernah dengar banyak kes anak tak nak sambung belajar sebab nak jadi influencer. Ada juga yang bagi alasan tak belajar tinggi tapi boleh juga jadi kaya.
"Di sini dah jadi masalah dalam 'mindset' kita kerana terlalu fokus untuk meraih duit dan populariti tetapi itu bukan segalanya.
“Apa yang lebih penting adalah kita perlu menjadi manusia berguna dan mampu memberi manfaat kepada orang lain," katanya.
SINAR HARIAN
Jangan lupa, undi bintang digital dan content kegemaran anda di dalam carta mingguan Gempak Most Wanted 2022 di sini.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Beri Alasan Mahu Ke Coachella, Imran Bard Sedih Permohonan Visa Ke Amerika Syarikat Ditolak - “Bayar RM888 Just For The Interview”

gempak
25/07/2024
08:55 MYT
Pempengaruh dan pencipta kandungan, Imran Bard mendakwa dia terpaksa berputih mata apabila tidak berjaya ketika temu bual di pejabat kedutaan Amerika Syarikat (AS) di Malaysia, baru-baru ini.
Hiburan

Dihina Seperti ‘Sotong’ Tapi Tetap Ada Yang Cuba Nasib Nak Jadi Isteri Kedua Prince Syed - “Sampaikan Isteri Saya Pernah Menangis Dalam Kereta…”

gempak
25/07/2024
03:55 MYT
Pempengaruh dan usahawan viral yang dikenali sebagai Prince Syed mengakui dia banyak menerima komen-komen negatif yang menghina fizikalnya.
Hiburan

Ananda Natasha Akan Bongkar Bukti Curang Jika Keluarga Andika Putera Masuk Campur - "Saya Tak Pernah Beritahu Kenapa Kami Bercerai"

gempak
24/07/2024
09:25 MYT
Personaliti media dan juga bekas isteri kepada pempengaruh Andika Putera, Ananda Natasha menyatakan bahawa dirinya akan membuat pendedahan berkaitan perselingkuhan bekas suaminya sekiranya terlalu banyak campur tangan daripada pihak keluarga sebelah lelaki.
Berita

Andika Putera Nafi Berskandal Dengan Isteri Orang & Staf, Tak Pernah Curang Ketika Berkahwin - "Ia Fitnah Besar!"

gempak
22/07/2024
11:40 MYT
Personaliti media sosial Andika Putera atau nama sebenarnya Muhamad Andika Putera menegaskan tidak pernah berlaku curang ketika dalam perkahwinan bersama bekas isterinya, Ananda Natasha.
Viral

Elcah Dedah Pramugari Sondol Suaminya! Siap Panggil Baby Sayang, Minta RM20,000 - “Mana Pergi Hati Kau, Aku Perempuan Dan Kau Pun Perempuan”

gempak
22/07/2024
06:52 MYT
Pempengaruh media sosial, Elcah mendakwa suaminya telah diganggu oleh seorang wanita yang bekerja sebagai pramugari di sebuah syarikat penerbangan terkemuka.