Que Haidar atau Que dan Beto Kusyairy yang dikenali dengan panggilan Beto adalah dua pelaku seni cukup disegani kerana kredibiliti mereka.

Masing masing memiliki kelompok penggemar sendiri. Apa lagi mengingatkan banyaknya naskhah lakonan mereka yang membekas di hati.

Que, 43, cukup harum dengan ikonik karakter Amy Mat Piah dalam filem seperti Rock OOO atau Malek dalam telemovie yang ditayangkan beberapa tahun lalu.

Beto, 42, selain lambakan naskhah di kaca televisyen, namanya kini mekar sebagai Wahid dari filem yang telah mencatat lebih RM47 juta kutipan, Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan.

Punya nama yang cukup disegani dalam lapangan seni, ternyata kedua duanya malah saling gementar apabila ‘bersanding’ dalam sebuah naskhah untuk perdana kali.

“Saya sebenarnya pernah dua kali terbabit dalam satu naskhah dengan Beto, namun kedua duanya tidak berada dalam satu frame atau babak.

“Namun, ini pertama kali saya dan Beto berlakon dalam sebuah naskhah yang pemain utamanya antaranya adalah kami juga,” kata Que sewaktu ditemui dalam sesi temubual virtual bersama media.

Aktor tersebut ditemui sewaktu mempromosikan naskhah terkini lakonannya, Lebai Sampan. Selain Que dan Beto, Lebai Sampan juga membariskan aktor aktres berprolifik seperti Jalil Hamid, Ruminah Sidek dan Puteri Balqis.

Mengenang sesi penggambaran yang berlangsung selama tujuh hari, antara yang mencuit hatinya adalah mengenai hari pertama beliau melihat Beto.

“Masa itu penerbit beritahu saya, kereta Beto ada di belakang kereta kami menuju set.

“Waktu itu saya sudah nervous dan gementar lain macam. Kemudian saya turun kereta dan bersarapan. Beto masih di dalam kereta.

“Apabila beliau turun, beliau bersalaman dengan semua orang termasuk saya,

“Saya punya gementar, makan nasi lemak tiga suap sahaja. Lepas bersalam dengan Beto tangan punya sejuk dan basah sebab gementar,” kenang Que sambil ketawa.

“Beto pula cakap: ‘kalau sahabat gementar, saya pun gementar,” sambungnya lagi.

Perasaan gementar tersebut wujud kerana keduanya saling mengagumi dan menghargai bakat lakonan masing masing.

Dan akui Que penuh teruja: “Beto adalah seorang pelakon yang bijak, yang faham kerja beliau dan partner terbaik saya.”

A post shared by Bambam Studios (@bambam_studios)


Bakal ditayangkan pada 9 Julai, malam Raya Aidiladha pukul 10 malam di Astro Citra, Lebai Sampan diangkat dari kisah nyata dengan watak yang dipegang Que iaitu Hatta, masih hidup.

Itulah alasan mengapa Que setuju berlakon, setelah kali terakhir wajahnya dilihat di layar kaca televisyen lebih setahun lalu.

Bukan naskhah aksi atau seram misalnya yang mahu dilakukan, tetapi Que mengaku beliau lebih senang memilih karya yang manusiawi; sesuatu yang katanya lebih dekat dengan keinginan diri.

“Saya terima lamaran berlakon dalam Lebai Sampan kerana ia mengangkat permasalahan masyarakat, orang marhean dan kisah kehidupan, gurau senda juga tangisan yang menyentuh hati saya.

“Ini kisah benar, dan saya membawa watak Hatta, yang tuan punya badan menonton saya membawa karakternya di luar set. Bayangkan perasaan gementar macam mana.

“Tapi saya terima Hatta sebab banyak dialog Hatta yang menjentik atau mencuit isu semasa mewakili suara yang rasa ditindas,” katanya tentang watak lelaki tidak habis sekolah dan seorang yang lantang bersuara.