Israel telah menggugurkan lebih 70,000 tan bom di Semenanjung Gaza sejak Oktober lepas, jauh mengatasi jumlah yang digugurkan di Dresden, Hamburg dan London semasa Perang Dunia Kedua, lapor Agensi Anadolu (AA).

ARTIKEL BERKAITAN: Israel Zalim! Remaja Palestin Mati Kebuluran

Pada akhir April, Pemantau Hak Asasi Manusia Euro-Med menganggarkan kira-kira 70,000 tan bom dijatuhkan ke atas Gaza, meliputi tempoh enam bulan antara 7 Okt dan 24 April.

Perang Dunia Kedua

"Dianggarkan bahawa Israel telah menggugurkan lebih 70,000 tan bahan letupan di Semenanjung Gaza selain daripada operasi pembersihan tanahnya, mengakibatkan kemusnahan semua bangunan pada jarak sehingga satu kilometer di timur dan utara Semenanjung untuk mewujudkan apa yang dipanggil zon penampan," menurut organisasi pemantau hak asasi manusia yang berpangkalan di Geneva.

Jerman mengebom London, menjatuhkan kira-kira 18,300 tan bom antara 1940 dan 1941, menurut pelbagai anggaran, termasuk arkib dari New York Times.

ARTIKEL BERKAITAN: “Boikot Hanya Sehingga Syarikat Hentikan Sumbangan Kepada Israel” - Pensyarah UIAM

Pihak Berikat menggugurkan 8,500 tan bom di Hamburg pada musim panas 1943, kata Hendrik Althoff, felo penyelidik di Jabatan Sejarah di Universiti Hamburg.

Pihak Berikat juga menggunakan 3,900 tan bom di Dresden pada Februari 1945, menurut rekod sejarah.
Israel meneruskan serangan kejamnya ke atas Gaza berikutan pencerobohan Hamas pada 7 Okt lepas, walaupun resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuntut gencatan senjata segera.

Lebih 36,500 rakyat Palestin terbunuh di Gaza, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak serta hampir 83,000 yang lain cedera, menurut pihak berkuasa kesihatan tempatan.

Hampir lapan bulan selepas perang Israel, sebahagian besar Gaza runtuh di tengah-tengah sekatan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang melumpuhkan.

ARTIKEL BERKAITAN: Perlawanan Tertunda 45 Minit, Lelaki Rantai Diri Di Tiang Gol! Papar Baju ‘Red Card For Israel’

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, yang dalam keputusan terbarunya telah mengarahkan Tel Aviv untuk segera menghentikan operasinya di Rafah, iaitu lebih sejuta rakyat Palestin telah mencari perlindungan daripada perang sebelum ia diserang pada 6 Mei.

Sumber: Astro Awani

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.