Kempen boikot yang dijalankan ketika ini mesti bersandarkan kepada prinsip pemulauan yang jelas.

Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Quran Sunnah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Abu Hafiz Salleh Hudin berkata, boikot terhadap syarikat-syarikat yang menyokong Israel ini mesti dihentikan selepas sumbangan kepada entiti Zionis dihentikan.

Boikot

“Tekanan yang diberikan adalah sehingga mereka (syarikat atau entiti terlibat) berhenti daripada memberikan sumbangan atau pelaburan kepada Zionis Israel.

“Sekiranya mereka berhenti, maka pihak BDS menyatakan syarikat atau entiti tersebut akan dikeluarkan daripada senarai boikot. Itu berlaku.

“Terbaharu syarikat Puma yang bersetuju untuk menghentikan tajaan kepada pasukan bola Israel. Selepas tajaan itu tidak disambung, maka (Puma) dikeluarkan daripada senarai boikot,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam progarm Dialog Tiga Penjuru pada Khamis.

Tambah Abu Hafiz, tekanan yang sama wajar diberikan kepada syarikat-syarikat dan entiti-entiti yang mengambil sikap tidak berpihak terhadap tindakan Israel ke atas Palestin.

Israel

Jelasnya, segala pembunuhan dalam kemusnahan yang dilakukan rejim Zionis tidak boleh dibandingkan dengan tekanan ekonomi yang diberikan terhadap syarikat yang membolehkan serangan Israel itu diteruskan.

“Kekerasan atau ketegasan itu tidak mungkin boleh dibandingkan dengan pembunuhan yang dihadapi oleh rakyat Palestin yang berlaku di Gaza dan Rafah,” katanya lagi.

Sumber: Astro Awani

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.

ARTIKEL TRENDING: Bekas Kekasih Influencer Popular Tampil Spill The Tea? - “Kalau Betul Kau Tak Salah..”

ARTIKEL TRENDING: Qawiy Nafi Terlibat Dengan Jenayah Gangguan Seksual – “Tidak Benar Dan Fitnah”

ARTIKEL TRENDING: Brad Pitt Didakwa Sudah Lama Dera Angelina Jolie