Nama Norlia Ghani menjadi trending di Twitter hari ini gara-gara ciapan seorang pengguna yang membandingkan fizikal pelakon veteran itu dengan peragawati yang juga aktres Kavita Sidhu.

Terdahulu, pengguna terbabit berkongsi beberapa keping foto terkini Kavita, 49, yang kelihatan anggun dan menawan dalam beberapa persalinan termasuk bikini.

Pada masa sama, pengguna berkenaan seakan-akan membandingkan bentuk fizikal Kavita dengan Norlia. Tulisnya; "Kau umur baru 30 tahun dah macam Norlia Ghani."



Lantas kenyataan berkenaan mengundang rasa kurang senang dalam kalangan netizen yang menyifatkan tindakan membanding-bandingkan dua pelakon itu tidak wajar.

Malah, ada yang beranggapan Norlia berada dalam liganya tersendiri dan tidak sepatutnya dibandingkan atau diperlekehkan sedemikian cara.



"Norlia Ghani, Wan Maimumah, Ruminah Sidek, Delimawati, Fauziah Nawi dan ramai lagi antara pelakon legenda kita. Bakat mereka untuk menghidupkan watak melebihi daripada paras rupa," ciap salah seorang pengguna.

"#SiBodohKauDengarSini sepatutnya diaplikasikan kepada mereka yang membandingkan Norlia Ghani hari ini," tambah pengguna lain.

"Pernah bertemu Norlia Ghani in person dan menemuramahnya. Rupa dia tak boleh lawan skil, personaliti dan sikap dia. Cantik luar dalam," puji pengguna lain.

"Norlia Ghani ibu saudara saya dan dia bekerja keras pada usianya. Saya tak tahu kenapa dan apa perasaan kamu yang melihat perbandingan ini. Semoga mendapat perhatian yang diinginkan," tambah anak saudara Norlia, Januar Haikal.

"Beritahu saya apa salahnya Norlia Ghani. Kamu boleh bandingkan secara umum, tapi jangan sebut nama orang," tulis pengguna lain memberikan amaran.

Bagaimanapun, ciapan pengguna berkenaan telah dipadamkan dari akaun Twitternya.

Mengimbas semula, Kavita pernah mencatat sejarah dalam Malaysia Book of Records sebagai rakyat Malaysia pertama yang memenangi pertandingan ratu cantik.

Kavita yang dinobatkan sebagai Miss Charm International 1990 pernah membintangi beberapa filem antaranya Layar Lara, Mimpi Moon dan Pontianak Harum Sundal Malam.

Sementara itu, Norlia, 72, yang pernah menghiasi deretan filem, drama dan telefilem tempatan pernah menyertai pertandingan ratu cantik Ratu Gindalongan ketika awal pembabitan dunia seni beliau.