Sebuah kereta terbang elektrik sepenuhnya yang berharga kira-kira AS$300,000 (RM1.4 juta) baru sahaja mendapat kelulusan untuk memulakan ujian di jalan raya dan juga di udara.

Alef Aeronautics, pengeluar kereta California, Amerika Syarikat menerusi kenyataan akhbar berkata, kenderaan tersebut telah menerima Pensijilan Kelayakan Udara Khas daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) untuk Model A.

Ia adalah kelulusan pertama untuk kereta berkemampuan penerbangan, menurut syarikat permulaan, yang telah disokong oleh entiti seperti SpaceX.

BACA: Kereta Terbang Di Slovakia Guna Enjin BMW, Tengoklah Rekaannya, Menakjubkan!

Ketua Pegawai Eksekutif, Alef Jim Dukhovny berkata: "Ia membolehkan kami bergerak lebih dekat untuk membawa orang ramai dalam perjalanan yang mesra alam dan lebih pantas, menjimatkan jam individu dan syarikat setiap minggu.

“Ini adalah satu langkah kecil untuk kapal terbang, satu langkah gergasi untuk kereta," katanya.

Disebabkan sekatan FAA yang semakin berkembang terikat dengan keupayaan kereta terbang yang belum pernah berlaku sebelum ini, Alef berkata, pensijilannya mengehadkan lokasi dan tujuan ia dibenarkan terbang.

Syarikat itu menyasarkan penghasilan kereta terbang pertama dengan kedua-dua pemanduan jalanan dan keupayaan berlepas menegak. Ia direka agar sesuai dengan pemanduan dan peletakkan kenderaan mengikut infrastruktur bandar sedia ada.

Kereta terbang itu boleh berlepas secara menegak atau mendatar, dan boleh membawa sehingga dua orang dalam satu masa. Ia dijangka mempunyai jarak jalan raya sehingga 322 kilometer dan jarak terbang pula 177 kilometer.

Pembeli boleh membayar deposit AS$150 (RM700) untuk menyertai baris gilir umum, atau AS$1,500 (RM7,000) untuk mendapatkan akses keutamaan apabila penghantaran bermula.

Kira-kira 440 orang membayar deposit dalam tiga bulan terakhir 2022, kata Alef pada Januari.

Pada bulan Disember, Dukhovny memberitahu CNBC Make It bahawa pelanggan boleh mengharapkan untuk melihat kereta mereka di langit menjelang 2025.

BACA: "Dari Buat Lawak Pasal Kereta Terbang, Baik Fikirkan..." - Sharnaaz Ahmad Bosan Dengan...

Alef bukanlah satu-satunya syarikat kereta terbang dan teksi udara yang membuat penerobosan peraturan utama sejak kebelakangan ini.

Pada hari Rabu, saham dalam syarikat teksi terbang Joby Aviation melonjak 44 peratus selepas ia juga menerima Sijil Kelayakan Penerbangan Khas daripada FAA.

Sumber: Insider