"Kes sudah selesai hampir sebulan lalu selepas pihak kita mengambil keterangan serta semua maklumat berkaitan dengan kehadiran bersama ibu serta bapanya," demikian kata Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk), Datuk Mohd Yusop Husin merujuk kepada kes wanita berpakaian ihram lelaki di Makkah sekitar Ogos lalu.

Memetik laporan media tempatan, kes terbabit telah diselesaikan secara baik menerusi penyelesaian luar mahkamah sejak hampir sebulan lalu.

"Alhamdulillah mereka berikan kerjasama amat baik.

"Wanita itu sudah selesai berikan kenyataannya kepada kita. Insya-Allah kita ada cara tersendiri bagaimana hendak menangani kes seumpama ini," tambah Mohd Yusop.

Ditanya mengenai tindakan susulan terhadap wanita berkenaan, Mohd Yusop berkata, JAIPk menggunakan pendekatan tersendiri antaranya membabitkan sesi kaunseling.

"Tidak semestinya dalam kita mencegah sesuatu, ia perlu bersifat suatu hukuman, tangkap, apatah lagi mendera kerana ada kaedah lain yang boleh kita buat tambahan pula dia dan keluarganya berikan kerjasama sangat baik dengan datang sendiri kepada kita.

"Mudah-mudahan dia sedar kesilapan yang dilakukannya serta insaf. Pada saya jika dia tidak insaf dan rasa bersalah, dia takkan datang pun kepada kita sebaliknya mereka datang dengan sukarela," katanya.

Sementara itu, meninjau di beberapa platform media sosial termasuk salah satu pengendali akaun Instagram popular, @jabatannetizennegara, ramai yang berkongsi pandangan peribadi terhadap isu tersebut.

"oo Sajat boleh balik la dah kot jumpa anak dia sebab tak ada hukuman bagai," tulis salah seorang warganet.

"Orang kita ni sangat pemaaf. Bagi peluang kedua, ketiga. Tapi berapa ramai ambil manfaat peluang itu?

"Bagaimana dengan umrahnya? Wajib bayar dam 1 ekor kambing atau unta di Makkah kan?

"Leaps ni ramailah pergi umrah macam tu.

"Fuhhh... seram. Nanti, boleh lah guna pakai pd kes tangkap khalwat pulak ye. Jgn sebat, jgn denda, jgn tangkap. Nasihat dan lepas.

"Yang mcm ni terlepas, perempuan 19 thn defend diri dari diperkosa hukuman gantung allahuakhbar," demikian tulis beberapa pemilik akaun media sosial lain.



Kes berkenaan menjadi tular Ogos lalu apabila wanita berkenaan yang berada di Makkah dengan lengkap berpakaian ihram seperti jemaah umrah lelaki dan didakwa menggunakan visa pelancong dan bukan menerusi khidmat agensi bagi mengerjakan umrah.

Sumber: Harian Metro, Jabatan Netizen Negara