Konvensyen Halal Antarabangsa Selangor (SELHAC 2023) berakhir selepas tiga hari aktiviti pameran, forum seminar dan padanan perniagaan ni Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur, pada 12 Mac lalu

Lebih 200 pempamer dan hampir 8,000 pengunjung berkumpul di SELHAC 2023 dari 10 hingga 12 Mac 2023, satu komponen penting di dalam perancangan ekonomi negeri secara luas, seperti mana yang digariskan di bawah Rancangan Selangor Pertama (RS-1). Melalui RS-1, industri Halal dikenal pasti sebagai salah satu daripada sembilan sektor fokus bagi mengukuhkan ekonomi negeri itu.

SELHAC merupakan acara penting di dalam agenda Halal bagi memposisi dan memanfaatkan kekuatan Selangor dalam mendokong ekonomi halal serantau, melalui pembangunan perniagaan-perniagaan yang mempunyai potensi bagi menembusi pasaran Halal global - yang diunjurkan akan bernilai USD2.8 trilion menjelang tahun 2025.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Hal Ehwal Pengguna dan Industri Halal, YB Mohd Zawawi bin Ahmad Mughni berkata misi membina satu kominiti halal yang lebih kukuh dapat dicapai di SELHAC tahun ini.

“Kita telah bersama-sama berkongsi nilai dan tradisi, dan memperkuatkan komitmen kepada prinsip-prinsip persahabatan, integriti dan kebolehpercayaan - agar dapat membina suatu komuniti halal yang lebih kukuh dan makmur. Ini adalah sesuatu yang tidak ternilai.

"Terdapat banyak lagi pencapaian yang tidak dapat dinilai sepanjang penganjuran SELHAC 2023. Di samping peluang-peluang perniagaan dan hubungan yang dicapai, konvensyen ini juga meraikan kekayaan dan kepelbagaian sektor Halal di negeri Selangor.


“Penyertaan ke forum industri halal dan seminar kewangan Islam melebihi 500 orang
Jumlah pempamer melebihi 200 bukan sahaja dari Selangor, malahan dari Kedah, Pulau Pinang, Melaka, Negeri Sembilan dan juga dari negara luar.

“Anggaran jualan juga sebanyak hampir RM100,000 di pameran SELHAC apabila sejumlah RM55.7 juta transaksi di sesi-sesi padanan perniagaan yang disertai oleh hampir 100 penyertaan dari pasaraya dan dari luar negara seperti United Kingdom, Kanada, Australia dan Thailand,” katanya.

Seramai hampir 8,000 pengunjung menyertai pameran, Seminar Kewangan Islam & Logistik Halal, Forum Rantaian Bekalan dan Penembusan Pasaran, termasuk Persidangan Eksekutif Halal yang dianjurkan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

SELHAC 2023 dianjurkan oleh Jawatankuasa Tetap Agama Islam, Pengguna dan Industri Halal Selangor, dan diurus oleh HIS Toyyiba Sdn. Bhd atau lebih dikenali sebagai Halal International Selangor (HIS) yang merupakan anak syarikat Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan).

Untuk maklumat lanjut, layari www.selhac.my atau saluran media sosial SELHAC (@halalSelhac)