April lalu, penyanyi Yura Yunita telah melancarkan lagu terbaharunya yang berjudul “Tenang” di Indonesia. Berkongsi lagu dan perasaan yang sama, Yura Yunita berbesar hati melebarkan halwa telinga ini ke pendengaran peminat di Malaysia.

Ramai yang mengenali Yura Yunita berkat lagu-lagu bertema romansa seperti “Cinta dan Rahasia” mahupun “Intuisi”, kini penyanyi dan penulis lagu tersebut mengutarakan percakapan batinnya lewat lagu berjudul “Tenang”.

"Tak jarang fikiran kita melayang di malam hari. Resah dan gelisah mengiringi ketidakpastian dan pencarian erti kehidupan. Lagu ini berupa doa, curahan rasa, saat berdialog dengan diri sendiri, yang dirindu, dan Sang Pencipta," ujar Yura tentang lagu Tenang.

Dibuka dengan permainan piano lirih, vokal Yura yang khas dan berkarakter menyuarakan perasaan resah disambung melodi korus yang penuh harapan. Suasana lagu kemudian dengan perlahan-lahan menanjak dengan instrumentasi anggun hingga iringan paduan suara yang menggetarkan.

Lagu “Tenang” merupakan sebuah pelawaan untuk sejenak melihat ke sekitar malah ke dalam diri sendiri untuk menemukan kehendak sekaligus jawapan dari segala pertanyaan di kepala kita. Dilingkupi ketenangan, berdialog dengan suara hati yang paling dalam diharapkan dapat membuatkan kita menerima diri sendiri secara utuh.

Dengan melancarkan lagu ini ketika Ramadan lalu, “Tenang” dirasakan dapat menjadi teman yang selaras dengan bulan yang senantiasa mengundang kita untuk berefleksi. Dalam keriuhan hidup sehari-hari, rasa teduh dan tenteram dari lagu ini diharapkan bisa mengisi saat-saat hening di sepanjang bulan suci Ramadan.

Malah untuk melanjurkan rasa tenang itu dibawakan ke bulan-bulan seterusnya, lagu Tenang turut dijadikan sebagai sebuah lagu untuk mengangkat tema kesihatan mental. Mendapatkan jiwa yang tenang dalam keriuhan pandemik dan segala yang berkaitan dengan virus itu merupakan satu hal yang bukan mudah. Jadi, ‘Tenang’ diharap dapat membawakan perasaan itu larut dan meresap ke dalam fikiran bagi yang melalui kepayahan jiwa dan mental yang bergelodak dengan segala permasalahan dunia.

Sejak 22 Mac 2021 lalu, kempen pre-release lagu “Tenang” dimulai dengan melancarkan potongan 60 saat lagu tersebut di platform TikTok. Dengan tanda pagar #MalamTenang, hingga saat ini telah mencatat lebih dari 4000 video yang menggunakan lagu tersebut sebagai latar audionya sementara video-video tersebut sudah diputar lebih dari 1.5 juta kali. Ini dapat menunjukkan bagaimana para pendengar Yura yang mendambakan rasa tenang boleh menemukan apa yang dituju dalam lagu terbarunya.

Seiring dengan pelancaran lagu “Tenang” ini, sebuah filem pendek atau video muzik garapan Yandy Laurens juga akan diperkenalkan kepada khalayak. Dibintangi aktor-aktor ternama Ringgo Agus, Nirina Zubir, Kiki Narendra, dan aktor cilik Gamaliel Eleazar dan Zozo, filem ini mengisahkan seseorang yang mencuba berdamai dengan kenangan dan dirinya sendiri, serupa dengan ajakan yang dipaparkan dalam lagu “Tenang”.

Video muzik ini dapat disaksikan dua minggu setelah lagunya tersedia di berbagai layanan streaming. Yandy Laurens sendiri dikenal antara lain sebagai sutradara dan salah satu penulis film Keluarga Cemara (2018).