Kecoh sebelum ini apabila ada yang mendakwa soalan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020 bagi Kertas 2 subjek Sejarah telah bocor.

Memetik laporan The Star, topik bagi soalan kertas berkenaan dikatakan tersebar di aplikasi WhatsApp sebelum calon menduduki peperiksaan subjek berkenaan jam 10 pagi minggu lalu.

Laporan itu mendakwa, antara topik bocor yang tersebar adalah topik berkaitan 'Penentangan di Perak', 'Maritim' dan 'Wawasan 2020'.

BACA : “Penat Tau Nak Hafal Siang Malam” - Pelajar Kecewa Soalan Sejarah Kertas 2 Dikatakan Bocor!

Susulan berita mengenai kertas sejarah itu, netizen kemudian dilihat mula berkongsi kisah mereka menduduki SPM di media sosial.

Rata-ratanya menceritakan bagaimana mereka cuba untuk meniru, namun masih gagal atas beberapa faktor.

Malah, ada diantara mereka kini sebenarnya hampir dituduh meniru gara-gara menulis jawapan di belakang kertas soalan.

“Letak buku rujukan kimia atas kipas tandas, masuk dengan niat nak meniru. Malangnya bila bukak pun masih tak faham”

“Tak meniru, pengawas syak meniru.. Tulis jawapan belakang kertas guna pensil sebab tak yakin, lepas tu asyik belek kertas tu. Pengawas datang keliling meja mungkin dia syak bawak toyol”

“Saya tak meniru tapi saya akan tulis point penting dekat tangan, bila dah nak masuk saya gesel bagi hilang. So lama la sikit iinfo tu saya ingat” tulis beberapa netizen.

Minggu lalu negara dikejutkan dengan dakwaan mengatakan soalan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020 bagi Kertas 2 subjek Sejarah telah bocor.

Untuk rekod, subjek Sejarah yang mencetuskan kontroversi itu merangkumi Kertas 1 dan Kertas 2.

Kertas itu adalah salah satu subjek teras yang perlu diambil oleh lebih 401,000 calon SPM tahun ini.