,
Berita

Long Weekend! 2.2 Juta Kenderaan Keluar Ibu Kota, Lebih Tinggi Dari Cuti Hari Raya

Gempak
15/09/2024
14:56 MYT
Peningkatan trafik yang tinggi berikutan pergerakan kenderaan keluar daripada ibu kota sempena cuti panjang dilaporkan lebih meningkat berbanding musim perayaan.

BERITA TRENDING: 5 Long Weekend Menanti Sehingga Disember 2024, Ini Lokasi Berdekatan Ibu Kota Yang Boleh Anda Kunjungi!

Lembaga Lebuh Raya (LLM) berkata, dapatan tersebut hasil daripada pemantauan pusat pengurusan trafik di Lebuh Raya Utara Selatan jajaran Utara dan Selatan serta Lebuh Raya Kuala Lumpur-Karak.
Menurutnya, berdasarkan rekod, bilangan trafik di Lebuh Raya Utara Selatan mencatatkan sebanyak 2.2 juta kenderaan berbanding purata pada musim perayaan sebanyak 2.05 juta kenderaan dalam tempoh 24 jam.
“Begitu juga dengan bagi Lebuh Raya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuh Raya Pantai Timur dimana bilangan kenderaan adalah berjumlah 349,000 berbanding purata musim perayaan (342,000).
“Beberapa insiden kemalangan yang berlaku di sesetengah lokasi juga menambah buruk keadaan kesesakan,” katanya kepada Kosmo!.
Tambah LLM, trafik dijangka kekal tinggi terutama pada hari-hari terakhir cuti kelepasan am dan cuti persekolahan.
Dalam pada itu, LLM berkata, pihaknya bersama syarikat konsesi mengambil tindakan untuk mengaktifkan ‘smartlane’ di beberapa lokasi ‘hot spot’ bagi membantu menambah kapasiti lorong sebagai langkah mengurangkan kesesakan.
“Selain itu, tiada penutupan lorong untuk kerja penyenggaraan lebuh raya dibenarkan sepanjang cuti persekolahan ini kecuali melibatkan kerja kecemasan,” katanya.

BERITA TRENDING: Ekau Bosan Weekend Ni? Jom Kita Poie Jalan-Jalan Di Nogori 9!

BERITA TRENDING: 4 Afternoon Tea Spots in Kuala Lumpur To Try This Weekend

BERITA TRENDING: Instagrammable Free Libraries in the Klang Valley that are Perfect for a Weekend Hangout

Sumber: Kosmo! Foto: Berita Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Gaya Hidup

#FoodiesLife: Tak Perlu Keluar KL, Nasi Kandaq Festival 2.0 Kembali Hujung Minggu Ini! Mai Serbu Lekaih

gempak
18/09/2024
15:00 MYT
Nasi Kandaq Festival kembali untuk edisi kedua tahun ini dengan menghimpunkan pelbagai legenda utama nasi kandar di seluruh Malaysia.
Hiburan

Bunga Citra Lestari Minta Netizen Jangan Bandingkan Cara Nyanyian Mahalini, Acha Septriasa - “Semua Ada Karakter & Ciri Masing-Masing”

gempak
18/09/2024
13:55 MYT
Penyanyi Indonesia Bunga Citra Lestari tampil memberi pesanan buat rakan senegaranya iaitu Mahalini Raharja yang dikritik gara-gara merakamkan semula lagu hits Sampai Menutup Mata baru-baru ini.
Viral

Terpalit Dalam Kes Eksploitasi Agama & Kanak-Kanak, Ini Latar Belakang Syarikat GISB!

gempak
18/09/2024
13:25 MYT
Sejak beberapa hari lalu, kecoh tentang syarikat Global Ikhwan Services & Business Holdings (GISB) yang didakwa melakukan eksploitasi terhadap agama dan kanak-kanak.
Hiburan

Seronok Bekerja Bersama, Nabila Huda Sifatkan Leona Bukan Bimbo - "Dia Kelakar, Manja & Bijak"

gempak
18/09/2024
07:55 MYT
Gerak-geri sering dikritik, pelakon Nabila Huda, menyatakan pempengaruh media sosial sensasi, Kasih Iris Leona, 22, sebagai seorang anak muda yang berbakat, bijak, kelakar dan bukan budak 'bimbo' seperti yang disifatkan netizen.
Hiburan

Ulul Azmi Lagu Nasyid Berdurasi 10 Minit, AWLA Bekerjasama Dengan Jenny Chin - "Muzik Ala Disney, Ada Sentuhan Timur Tengah"

gempak
17/09/2024
20:21 MYT
Kumpulan nasyid AWLA tampil dengan single terbaharu berjudul Ulul Azmi dengan durasi hampir 10 minit!