Lembaga Penapis Filem (LPF) mengharamkan penayangan Hustlers kerana filem berkisahkan penari bogel di New York, Amerika Syarikat itu memaparkan terlalu banyak adegan lucah yang keterlaluan.

Pengerusinya, Mohd Zamberi Abdul Aziz, berkata, LPF tidak meluluskan tayangan filem dibintangi pelakon dan penyanyi terkenal Jennifer Lopez atau J Lo itu selepas mendapati ia tidak bersesuaian untuk dipaparkan dalam konteks Malaysia.

“LPF tak lulus sebab kandungannya mengandungi banyak aksi lucah keterlaluan.

“Keterlaluan di sini bermaksud sehingga menampakkan bahagian payu dara manakala lelaki, alat sulit mereka," katanya.

Kata Mohd Zamberi, Hustlers turut diharamkan kerana memaparkan aksi penari tiang yang mengghairahkan.

Dalam pada itu, Mohd Zamberi berkata, Hustlers juga dikhuatiri membawa pengaruh kepada penonton kerana memaparkan adegan penyalahgunaan dadah.

“Cara pemprosesan dan pengambilan dadah dibuat begitu terperinci,” katanya.

Diminta mengulas mengenai tarikh tayangan Hustlers yang telah diumumkan, Mohd Zamberi berkata pengedar mempromosikan filem itu terlebih dahulu sebelum menghantarnya untuk penapisan.

“Biasanya pengedar filem import akan iklankan terlalu awal sebelum hantar pada LPF, ini akibatnya.
"LPF yang buat keputusan bukan pengedar, kita tapis, kalau boleh tayang, kita benarkan,” katanya.

Hustlers yang turut dibarisi pelakon popular seperti Constance Wu, Julia Stiles, Keke Palmer, Lili Reinhart, Lizzo dan Cardi Bi.

Ditulis dan diarahkan, Lorene Scafaria, naskhah bergenre jenayah-drama itu berdasarkan laporan wawancara pada 2015 daripada majalah New York Magazine berjudul The Hustlers at Scores, tulisan Jessica Pressler.

Sumber: Malaysia Kini